Arthur and the Minimoys

Jaap (dikkedorus)
Arthur and the Minimoys -ook wel bekend als \"Arthur and the Invisibles\"- is gebaseerd op de gelijknamige kinder-animatiefilm. De PC versie is een port van de PS2-versie die al eerder is besproken.
Wat het verhaal precies is en waarom de hoofdpersonen op een levensgevaarlijk avontuur gaan is niet geheel duidelijk. Wat ik van reviews lees is het verhaal in de film al erg dunnetjes, en het feit dat het spel als intro zeer warrige flitsen uit de film laat zien maakt het geheel er niet duidelijker op voor de speler.

Het Minimoy dorp wordt aangevallen!

Arthur is blijkbaar een jongetje met een oma die in de schulden zit. Om haar te helpen gaat hij op zoek naar de schat die in haar achtertuin is verstopt. De schat is daar verstopt door zijn opa, die een tijd geleden opeens verdween, en blijkbaar ook tijd onder de Minimoys heeft doorgebracht. Op een magische en vooral totaal onduidelijke manier verandert Athur in een piepklein wezentje: een Minimoy. In de overigens slecht onderhouden achtertuin van zijn oma blijkt een hele beschaving van deze piepkleine Minimoys te wonen. Op het moment dat Arthur na deze vage filmclip door een telescooplens in een ondergrondse kamer valt begint het spel.

Nederlandse menuitems en ondertitelingen

Ik heb het spel in het Nederlands ingesteld. Dit vervangt eigenlijk alle teksten in het spel, maar de stemmen blijven gewoon Engels. Alle teksten kunnen worden ondertiteld.
De speler bestuurt Minimoy Arthur, of een van zijn twee nieuwe Minimoy vriendjes: Selinia en Betameche. De speelwereld doet denken aan films als Antz of \"Honey I shrunk the kids\", maar dan inclusief kleine kabouterhuisjes. Tijdens het spelen bestuurt de speler één karakter direct, en lopen de twee onbestuurde karakters achter je aan. Onderweg babbelen de wezentjes wat af, vaak one-liners en grapjes, maar soms ook hele conversaties of uitleg over de nieuwe wezens die je tegenkomt. De stemmen zijn goed gedaan, maar zijn, aan de filmclips te horen, niet de originele stemmen van de film. De rondlopende Minimoys, de gigantische bijen die brommend langsvliegen, aardwormen zo groot als dubbeldekkertreinen en lieveheersbeestjes als taxi-dienst; de spelwereld is erg levendig neergezet en heeft zelfs met de current-gen beeldkwaliteit toch een imposant voorkomen. Waar de speelwereld in het begin erg open oogt, krijgen de levels later helaas steeds meer een lineair karakter. Wel nodigt het spel de speler vaak uit om oude locaties opnieuw te bezoeken om vrijgespeelde collectables te verzamelen of om nieuwe vaardigheden uit te proberen.

Het overgrote deel van de gameplay is op te delen in drie elementen: zoeken/puzzelen, knopsequenties en vechten. In het begin zijn de karakters gelijk qua gameplay, naar gelang het spel vordert leren de karakters persoonlijke vaardigheden. Hierdoor moet de speler de karakters strategisch inzetten om de grote hoeveelheid puzzels in het spel op te lossen. Elke vaardigheid wordt keurig uitgelegd met een kort filmjpje en voice-over. Sommige vaardigheden geven echt nieuwe gameplay elementen, terwijl sommige bestaande versterken of uitbreiden.
Vooral in het begin zal de speler veel rondlopen door de schattige omgevingen om schakelaars te zoeken en over te halen. Gaandeweg maakt dit zoek-element plaats voor het betere puzzelwerk. De puzzels in het spel bestaan meestal uit het verplaatsen van voorwerpen. Denk hier niet alleen aan het good-old stenen verschuiven, maar ook voetballen met zaadbollen en het voeren van de verschillende wezens die er rondlopen. Knopsequenties worden gebruikt tijdens gevechten met eindbazen, cutscenes, en als tactiek tegen de sterkere vijanden. In deze sequenties moet de speler zo snel mogelijk op de knoppen drukken die in beeld verschijnen. Het grote probleem hiermee is dat ik een gamepad gebruikte, en knoppen werden aangeduid met nummers, waardoor ik in het begin geen idee had welke knop ik op mijn controller moest indrukken.