Yoshi's Island DS

Jaap (dikkedorus)
Iedereen kent hem wel, het groene beest met de rode schoenen. Yoshi is weer terug in zijn oude rol als baby-drager in de voorspelbare titel \"Yoshi\'s Island DS\". Kamek heeft alle babies in de wereld ontvoerd, waaronder Baby Luigi! Gelukkig weet Baby Mario te ontsnappen, en gaat hij er weer achteraan. Dit keer is hij niet alleen, maar met hulp van de ooievaar en al zijn babyvrienden zet hij de achtervolging in!

Het spel is duidelijk bedoeld als een vervolg op Yoshi\'s Island, de platformer van Nintendo die elke SNES-eigenaar wel kent. De nieuwste telg van de Nintendo familie heeft veel weg van zijn voorganger. Heel veel weg zelfs. Ten eerste zijn de stijl, geluiden en gameplay vrijwel identiek. Ook de level-selectieinterface heeft weinig veranderingen ondergaan.

Gameplay
Het uitspelen van een level is simpel, gewoon het einde halen zonder dat de baby van je rug wordt gejat. Elke keer dat Yoshi wordt geraakt door een vijandige shy-guy of door ander gespuis, valt de baby van Yoshi\'s rug en begint er een klok te lopen. De speler moet de baby weer terugvinden voordat de klok op nul staat. De klok begint op tien seconden, maar door sterren te verzamelen kan de starttijd worden opgehoogd tot maximaal 30 seconden. De speler kan nu ook tijdens zijn avontuur kiezen tussen verschillende babies, maar daarover later meer.



Grote Eindbazen en nieuwe karakters in Yoshi\'s Island DS

De meeste vijanden die Yoshi onderweg tegenkomt kunnen worden opgegeten en worden uitgepoept als eieren, welke weer door Yoshi kunnen worden weggegooid om vijanden op te ruimen of om wolkjes open te maken. In deze wolkjes zitten vaak coins of collectables. Ook kan het openmaken van een wolkje iets in het level veranderen waardoor de speler verder kan met zijn avontuur. Het spel bestaat uit acht werelden, met elk zes normale levels, twee kasteellevels en een boss. Verder kunnen er per wereld nog twee geheime speelvelden worden vrijgespeeld. Voor diegenen die Yoshi\'s Island hebben gespeeld kan dit wel bekend voorkomen, aangezien dit alles precies dezelfde opzet heeft als de voorganger op de SNES.