Lumines II

koei

Bij de launch van de PSP was er één game die hoge ogen gooide: Lumines. Nu, een dik jaar na de Europese launch, is er een tweede deel van deze game verschenen met de verrassende naam Lumines II. In hoeverre is het mogelijk om een goede puzzelgame te verbeteren om er een geweldige puzzelgame van te maken die zijn voorganger overtreft? De makers van Lumines doen in ieder geval een poging.

De basis van Lumines II is precies hetzelfde als die van zijn voorganger. Er vallen gekleurde blokjes naar beneden die je een mooi plekje in het speelveld moet geven. Hierbij moet je proberen om vierkantjes of rechthoeken te vormen van een gelijke kleur. Zodra dit is gelukt zullen de blokjes oplichten om vervolgens te verdwijnen als de tijdlijn langs komt. Voordat de tijdlijn langs is geweest krijg je de kans om nog meer blokken van dezelfde kleur tegen de opgelichte blokken aan te laten vallen om nog meer punten te verzamelen, want punten verzamelen is waar het uiteindelijk allemaal om draait. Door een bepaalde hoeveelheid punten te verzamelen speel je nieuwe skins vrij. Elke skin is een combinatie van een liedje, een andere achtergrond, andere blokjes en, het belangijkste, een andere snelheid van de tijdslijn. Hoewel het klinkt alsof een trage tijdslijn erg handig is omdat je dan vele combo\'s van blokken kunt maken, verdwijnen deze blokken ook veel trager van je scherm waardoor het risico ontstaat dat je opeens game over bent omdat je combo\'s het hele scherm opvulden. Een hele snelle tijdslijn daarintegen is ook weer moeilijk omdat het maken van grote combo\'s dan praktisch onmogelijk is en het punten verzamelen dan ook een stuk pittiger is.


 


Lumines II bevat voor een deel dezelfde modi als zijn voorganger. De standaard challenge mode zal iedere Lumines-gamer bekend in de oren klinken en ook VS mode en Time Attack mode zijn weer aanwezig waarbij je het op moet nemen tegen iemand anders of de klok. Ook de puzzle mode kan weer gespeeld worden, waarbij je mooie figuren met je Lumines blokken moet zien te maken. De te maken figuren vertonen helaas wel grote gelijkenis met de puzzels uit het vorige deel. Nieuw is de mission mode waarin je bepaalde opdrachten moet zien te voltooien. Dit kunnen simpele opdrachten zijn waarbij je gewoon blokjes weg moet spelen, maar ook pittigere opdrachten waarbij je binnen een bepaalde tijd een hele rij blokken weg moet spelen. Helaas is deze missie wel redelijk kort, slechts vijftien missies zijn er en een groot deel is direct bij de eerste poging al op te lossen.

Nieuw in Lumines II is ook de mogelijkheid om het basisspel met bepaalde skins, of juist zonder bepaalde skins te spelen. Er handig om die ene skin met die irritante ronde blokjes over te slaan of om dat vervelende liedje niet meer te hoeven horen.


 


De soundtrack van Lumines II is wel oké, maar wel iets minder dan in het eerste deel. Er is gekozen voor meer bekendere nummers die vaak ook begeleid worden door de originele videoclip. De ouderwetse Lumines melodietjes passen toch iets beter bij het spel dan bijvoorbeeld Gwen Stefani met Hollaback Girl. De ouderwetse Lumines deuntjes zijn nog wel van de partij, maar een stuk minder aanwezig. Wel kunnen ze bewerkt worden tot andere gelijksoortige melodietjes waar je vervolgens mee kunt spelen.