Zoo Tycoon 2 Directeurs Collectie en Marine Mania

Astrid (lizardtattoo)
In 2004 kwam Zoo Tycoon 2 uit, een 3D opvolger van het populaire spel Zoo Tycoon. Het spel was helaas niet echt bijzonder goed en vooral te makkelijk waardoor het middelmatige beoordelingen kreeg. In 2005 volgde de uitbreiding Bedreigde Diersoorten, waardoor twintig nieuwe diersoorten, tientallen nieuwe bomen, gebouwen en voorwerpen en allerlei nieuwe uitdagingen en missies toegevoegd werden, alsmede een kabelbaan-systeem en de mogelijkheid om bezoekers rond te leiden in een Jeep. Bovendien kon je verhoogde paden maken om je bezoekers meer van de dierentuin te laten zien. Halverwege dit jaar kwam er opnieuw een uitbreiding uit: Afrikaans Avontuur. Dit voegde wederom twintig dieren en een hoeveelheid nieuwe gebouwen, voorwerpen, planten en natuurlijk uitdagingen en missies toe.

Microsoft heeft Zoo Tycoon 2 en deze twee uitbreidingen nu gebundeld tot de Directeurs Collectie waardoor je met één installatie klaar bent. In het menu kun je als vanouds kiezen voor een uitdagingenspel, een onbeperkt spel (sandbox) en een campagnespel. Binnen iedere soort spel zijn weer diverse keuzes mogelijk. Met een icoontje is aangegeven of het spel bij het basisspel of bij één van de uitbreidingen hoort. Dit geldt ook voor alle items en de dieren die je in je dierentuin kan gebruiken. Bij het bladeren door de verschillende gebouwen en voorwerpen kun je ook een filter toepassen; zo kun je bijvoorbeeld kiezen om alleen de gebouwen die bij Bedreigde Diersoorten horen te zien te krijgen.

Binnen de menu-optie Campagne kun je eerst een flinke hoeveelheid trainingen doorlopen om vertrouwd te raken met de besturing en de mogelijkheden van het spel. In een campagnespel krijg je vooraf een doel opgelegd dat je moet zien te halen, bijvoorbeeld het aankopen en verzorgen van twaalf verschillende diersoorten of het vergroten van de bekendheid van een klein dierenparkje. Vaak is er al een kleine basisdierentuin voor je gebouwd en moet je die binnen de gestelde doelen uitbreiden. Na het halen van het doel word je beloond met een extra item, dit kan variëren van een standbeeld tot een nieuw gebouw of dier. In het uitdagingenspel begin je met een lege kaart (grootte, werelddeel en startbedrag mag je zelf uitkiezen). Af en toe krijg je een uitdaging voorgeschoteld die je kan aannemen of afwijzen, bijvoorbeeld het fotograferen van een rennende Thompson-gazelle voor een reclame-campagne.

De bedoeling van het spel is simpel: jij krijgt de leiding over een dierentuin en alle beslissingen liggen bij jou. Jij bepaalt welke hekken er gebruikt worden, wat de prijzen van de frisdrank zijn, welke dieren er gekocht worden, wat ze te eten krijgen en waar ze mee mogen spelen. Ook de hoeveelheid personeel, de hoeveelheid WC\'s en het soort eettentjes in je park worden door jou gekozen. Zorg dat zowel je dieren als je bezoekers tevreden zijn en blijven en je dierentuin zal in aanzien stijgen en genoeg inkomsten genereren om nog verder te groeien. De taken van de verzorgers (poep scheppen, afval opruimen, dieren borstelen etc) kan je overigens ook zelf uitvoeren door van het standaard isometrische perspectief over te stappen op een first-person perspectief. Je kunt zo ook bekijken wat je bezoekers eigenlijk precies te zien krijgen als ze bij een kooi staan. De dieren zien er overigens van een afstandje best aardig uit, maar je moet niet te dichtbij komen.