Sam & Max: Culture Shock

Astrid (lizardtattoo)
Sam & Max zijn een begrip onder liefhebbers van adventures. De hond en het psycho-kinetische konijn die samen misdaden oplossen als Freelance politie-agenten zijn een bedenksel van Steve Purcell, en in eerste instantie ontstaan als stripfiguurtjes. Steve werkte bij LucasArts aan games als Zak McKracken and the Alien Mindbenders, The Secret of Monkey Island, Loom, Indiana Jones and The Last Crusade en Monkey Island 2: LeChuck\'s Revenge en kreeg op een dag de kans om zelf een game te ontwikkelen. Dat werd Sam & Max: Hit the Road, dat in 1993 uitkwam. Het spel was een groot succes, met name vanwege de geweldige humor.

Toen Lucasarts begin deze eeuw een vervolg aankondigde, Sam & Max: Freelance Police, was de vreugde dan ook groot. Helaas vond Lucasarts de markt voor adventuregames niet rendabel genoeg en het spel werd in maart 2004 gecanceld. Enkele ex-werknemers van Lucasarts dachten hier anders over en verschillende nieuwe developerstudio\'s werden opgericht met als doel de adventure-liefhebbers van weleer te voorzien van nieuwe games. Autumn Moon Entertainment werkt bijvoorbeeld aan A Vampyre Story, terwijl TellTale Games de rechten opkocht om de strips van Bone tot game te bewerken. Het Duitse Bad Brain Entertainment beweerde in de laatste fasen van een gesprek te zijn met LucasArts om de rechten van de Sam & Max-games over te nemen. Dat bleek wat voorbarig en de deal mislukte. In 2005 vervielen de rechten echter weer aan Steve Purcell, en hij ging graag in zee met TellTale Games voor een nieuw deel over zijn twee figuurtjes.

TellTale Games heeft besloten er een game in episodes van te maken. Het eerste seizoen bestaat uit zes episodes die tussen nu en april uit zullen komen. Iedere episode is voor een euro of zeven te downloaden, maar je kan er ook voor kiezen het hele seizoen ineens te betalen. Je krijgt dan twee episodes gratis en je kan aan het eind alle games samen op een CD laten branden en deze tegen betaling van verzend- en administratiekosten toe laten sturen.

De eerste episode van het eerste seizoen heet \"Culture Shock\". Sam en Max zitten in hun kantoor en horen de telefoon overgaan, maar deze blijkt te zijn gejat door een rat. Alleen in ruil voor Zwitserse kaas wil hij hem teruggeven, waarmee je meteen bij de eerste puzzel bent aanbeland.

Tijdens het oplossen van de eerste puzzel wordt al duidelijk dat er weer veel (harde) humor in het spel zit. Het commentaar dat Sam en Max geven als je op allerlei voorwerpen klikt is als vanouds en ik heb een aantal keer hardop gelachen. Hoewel het meestal wel redelijk duidelijk is wat je moet doen, is het veel leuker om eerst een aantal \'foute\' oplossingen te kiezen, puur voor de grappige reacties. Uiteraard gaan veel van de grappen over sadisme, geweld en destructie, maar er zitten ook wat referenties aan de hedendaagse cultuur in verweven. De buurt waarin Sam & Max wonen wordt geplaagd door enkele bijzonder irritante ex-kindsterretjes (jeugdige soap-acteurs die in de vergetelheid geraakt zijn). Aan jou de taak uit te zoeken waardoor ze gedreven worden en te proberen ze te stoppen. De wereld waarin zich dit alles afspeelt is niet erg groot, er zijn slechts een paar verschillende lokaties. Je hebt het spel dan ook in een uurtje of drie uitgespeeld. Gelukkig is er binnenkort weer een nieuwe episode, en in de tussentijd kun je het spel nog een keer spelen om andere dialoog-opties uit te proberen.

De graphics zijn vrij simpel gehouden, wat natuurlijk prima past bij een op strips gebaseerde game. Sam en Max zien er in 3D goed uit en ook aan de omgevingen is voldoende aandacht besteed. Max is constant in beweging en gaat bijvoorbeeld met zijn oksel \'scheten laten\' of navelpluis zoeken als je even niks doet. De besturing werkt als vanouds: point & click. Je hoeft echter niet langer een icoontje te kiezen om te kijken, te praten, te pakken of te gebruiken, het spel kiest automatisch de juiste actie voor je. Wat wel gebleven is, is de doos onderin beeld als inventaris. Klik je erop, dan kiept de doos om en rolt alles eruit zodat je erop kan klikken om het met iets in de lokatie te combineren. Ook de muziek is net als in Hit the Road een jazz-achtig deuntje dat goed bij de sfeer past. De stemmen zijn goed gekozen bij de personages en de acteurs doen hun werk uitstekend. Tijdens een bepaald gedeelte van het spel had ik helaas wel last van haperingen en duplicatie van de stemmen, dit was gelukkig maar van korte duur.