Logitech Chillstream

Chris (afterparty05)
Hoewel voor sommige gamers de controller van hun console het ultieme gereedschap is om zich te begeven in de verschillende games die ze spelen, zweren anderen bij de combinatie van muis en toetsenbord die uitsluitend voorbehouden is aan pc-gamers. Vooral voor First Person Shooters is deze combinatie uitstekend, maar voor sommige spellen is het toch makkelijker om terug te grijpen naar eerdergenoemde controllers. Vooral voor actievolle spellen als action-adventures, sportgames of racegames is de besturing vaak handiger op een controller omdat deze games daarbij beter tot hun recht komen of je meer controle hebt over de besturing van je personage.

Gamepads voor de pc zijn geen nieuwigheid en bestaan al een behoorlijke tijd. Een grote speler in deze markt is Logitech, die regelmatig nieuwe gamepads uitbrengt. De nieuwste die op dit moment uit is, en waar wij een poosje mee mochten spelen, is de Logitech Chillstream. Deze controller, die qua uiterlijk bijzonder veel op de Xbox 360-controller lijkt, heeft als speciale functie dat een ingebouwde ventilator koude lucht door de handgrepen blaast. Aan de achterkant zit een grote grille van waaruit de lucht aangezogen wordt, en aan de zijkanten en in het midden van de handgrepen zit een strip met een roostertje, waar de koele lucht door op je handen geblazen wordt. De ventilator kan met een los knopje onder de linker analoge stick aangepast worden naar één van de drie volgende standen: uit, zacht of voluit. Het geluid van je boxen zal over het algemeen het geluid van de ventilator overstemmen, hoewel op de zachte stand de ventilator een irritant ratelgeluid maakt, dat overigens verdwijnt als de ventilator voluit blaast.

De knoppenverdeling is, zoals eerder gezegd, gelijk aan die van de Xbox 360, en heeft zijn functionaliteit dus al bewezen. Hij ligt lekker in de hand, is verbazend licht, en dankzij de rubberen strips aan de zijkant van de roosters heb je een stevige grip waardoor hij niet uit je hand zal glijden. De ventilator biedt niet bijzonder veel toegevoegde waarde, maar is wel prettig tijdens bijzonder intensieve potjes gamen, aangezien je helemaal geen last meer hebt van zweethanden en dus niet meer tussen twee rondes snel je handen af moet vegen aan je broek.
De knoppen zijn fijn stevig, de analoge sticks zijn niet stroef, maar geven wel wat tegengewicht, en de triggerknoppen aan de voorkant zijn echt fantastisch. De Xbox-dashboard knop die is vervangen door een Logitech-knop zal in Windows Vista meer functionaliteit gaan bieden, maar hier is nog niets over bekend. Onder Windows XP is de installatie in ieder geval zelfs voor de grootste digibeet te doen: cd-tje er in, drivers installeren, gamepad inpluggen in een vrije USB-poort en klaar is Kees. Jammer is wel dat het snoer wat aan de korte kant is: met zijn twee meter moet je computer niet ver van je beeldscherm staan, anders kom je in de knoei. Drie meter zou dus geen overbodige luxe zijn geweest.

Behoorlijk wat games ondersteunen deze gamepad, en hij verschilt dan ook wat compatibiliteit betreft niet van andere gamepads: de meeste games ondersteunen gamepads, en deze controller dus ook. De controller wordt trouwens, ondanks de uiterlijke gelijkenis, niet ondersteund door de Xbox 360.