Need for Speed Carbon


Het racen is weer als vanouds. Een erg arcade-besturing zorgt ervoor dat beginners in de Need For Speed-serie snel goed kunnen racen, maar ook voor de doorgewinterde racer is de besturing prima. Wat dit keer anders is dan voorheen, is de aanwezigheid van drie verschillende soorten wagens: exotics, tuners en muscles. Deze laatste soort is een nieuwe toevoeging aan Need for Speed en, hoewel de muscles naar mijn mening sturen als een baksteen over een ijsbaan, zullen andere mensen misschien kicken op de rauwe power van de Amerikaanse krachtpatsers. Je zal dit keer echter niet alleen de races betreden. Je kan namelijk een wingman meenemen die je tegenstanders kan blokkeren, sluipweggetjes kan zoeken, of jou achter hem kan laten draften zodat jij nog sneller kan. Hoewel het een dappere poging van EA is om vernieuwing in de game te brengen, werkt het systeem niet helemaal naar behoren. Wingmans zitten nog wel eens in de weg en bovendien hebben ze in de races vaak weinig nut. Blockers zijn vooral goed in het blokkeren van tegenstanders die op grote afstand achter jou rijden, scouts zijn vaak moeilijk te volgen door hun smalle paadjes en de mogelijkheid om eens goed achter je wingman te draften presenteert zich niet zo vaak.


Net als altijd zijn de auto\'s ook flink aan te passen en dit keer kan het allemaal nog íetsje gedetailleerder en zijn er nog meer onderdelen. Het grote pronkstuk van het tune-gedeelte van de game is de zogenaamde \'autosculpt\'-functie, waarmee je standaard onderdelen zoals een spoiler kan veranderen in dingen als breedte, hoogte, enzovoorts. Naar mijn mening een erg overdreven en onnodige functie, maar als je per se de perfecte auto wilt bouwen komt het misschien nog van pas.