Archlord

J (SocialDisorder)
Archlord is een fantasy-MMORPG met een nogal grimmige grafische stijl. Tim Burton meets H.R. Giger en gingen samen een remake van Lord of the Rings maken, zeg maar.
Bij het selecteren van je karakter ben je nogal beperkt, omdat een klasse gekoppeld is aan een sexe. Bovendien zijn de klasses ook nog eens ras-specifiek. Nu zijn Human Rangers en Orc Hunters redelijk gelijkwaardig, maar Moon Elves-klassen staan volledig op zichzelf.
Dit zorgt wel voor een interessante benadering van het Player versus Player-deel, aangezien je niet met een Warrior tegenover een Warrior kunt komen te staan, maar iets meer vrijheid had welkom geweest. Bovendien zijn de uiterlijke aanpassingen per klasse ook nogal beperkt, waardoor een identieke tweeling tegenkomen eerder regelmaat dan uitzondering is.

Eenmaal in het koninkrijk van Chantra kun je aan de slag om je doel te bereiken: Archlord worden. De Archlord is groter dan normaal, heeft speciale uitrusting, kan het weer beïnvloeden en heeft een draak om op rond te vliegen. Er is steeds maar één speler die de Archlord kan spelen, het spel selecteert wie er aan de eisen van Archlord voldoet.
Voor het zover is zul je echter moeten levelen, experience-points en goud verzamelen, betere uitrusting kopen, training volgen, en het hele riedeltje van voren af aan moeten herhalen.
Op zich is dat niet eens zo erg, het vervelendste is dat je steeds verder moet lopen om je doel te bereiken. In andere MMORPGs werd dat opgelost door bijvoorbeeld eerst tien monsters te verslaan ergens ver weg, om vervolgens rapport uit te brengen aan een NPC in de buurt van de monsters.

Tijdens je lange wandelingen zul je verschillende dieren en monsters tegenkomen. Echter, je kunt niet zien of een monster je uit eigen beweging of alleen uit zelfverdediging aan zal vallen. Zelfs de agressievelingen zijn een vraagstuk. Sommigen vallen je aan als je binnen een straal van 20 meter komt, maar soms laten ze je gewoon lopen als je langsloopt.

Op hulp hoef je trouwens niet te rekenen, in de tijd dat ik het speelde slonk het aantal aanwezige spelers redelijk snel, het aantal actieve spelers slonk harder. Wat je kreeg was een wereld waarin players staan. Meer niet. Dit is wel het probleem van meer MMORPGs: je hebt spelers nodig om samen te kunnen spelen. Het doet in ieder geval afbreuk aan de fun-factor van Archlord.