Logitech Wireless FFXII Controller

Roy
Sinds ik een Wavebird (draadloze controller voor de GameCube) heb ben ik fan van draadloze controllers en met de komst van de 360 vond ik dat het tijd werd om al m’n veelgebruikte consoles te upgraden naar wireless controllers. Dit kwam er in het kort op neer dat ik op zoek ging naar een draadloze controller voor de PS2. Helaas zijn deze volgens beschrijvingen en meningen op internet allemaal vrij kut en kreeg enkel de Logitech draadloze PS2 controller positieve reacties. Eenmaal op zoek naar een goedkope winkel die deze Logitech-controllers verkocht stuitte ik bij Lik Sang op de Final Fantasy XII-versie van diezelfde controller en tja, die moest ik hebben.

In deze korte review zal ik bespreken hoe de controller aanvoelt en hoe deze speelt. De eerste indrukken zijn prima, de controller is wat dikker en vrouwelijker dan de normale Dual Shock-controller. Hierdoor ligt de Logitech controller wat beter in de hand en dit scheelt een hoop kramp als je lange gamesessies hebt. Je hoeft je ook niet echt zorgen te maken over de batterijduur, want deze is erg goed. Ik ben al een week aan het gamen zonder dat ik de batterijen heb hoeven te vervangen en volgens de specificaties gaan goede batterijen zo’n 50 tot 100 uur mee, afhankelijk van het wel of niet aanzetten van de trilfunctie.


Boven de Dual Shock, onder de Logitech

Het besturen van games gaat ook gewoon goed, de knoppen reageren allemaal uitstekend en er is ook geen vertraging door het ontbreken van een draad. De analoge sticks zijn lekker soepel maar bieden toch genoeg weerstand voor precisiewerk (heel precies sturen in racegames is dus geen probleem). De gewone knoppen voelen wel wat anders aan dan de standaard Dual Shock knoppen, ze zijn wat harder en meer vergelijkbaar met die van de 360-controller. Of je dit uiteindelijk fijner vindt of niet ligt een beetje aan jezelf; persoonlijk vind ik ietwat hardere knoppen prettiger. Tot zover ben ik echt enorm tevreden met de controller.

Is dan alles positief? Nee natuurlijk niet, het moment dat ik iets tegenkom dat perfect werkt zoals ik het wil moet nog komen. Bij de Logitech FFXII-controller is de d-pad (ook wel vierpuntsdruktoets genoemd) erg slecht. Het is bijna niet te doen om hier een richting op te drukken zonder dat je een afwijking hebt. Het blijft voor controller-maatschappijen een lastig punt volgens mij... Dit houdt overigens vooral in dat je vechtgames beter met een gewone Dual Shock kan doen, die heeft een betere d-pad.

Gelukkig speel ik vrijwel niets anders dan RPG’s en adventures op de PS2 en die gebruiken allemaal de analoge sticks. Ik ben dus erg te spreken over deze controller en ik kan hem aan iedereen aanraden die draadloos wil gamen op de PS2 en geen vechtgames speelt.