Prey

Morthill
Prey is een van de meest uitgestelde games ooit waarschijnlijk. De eerste aankondiging stamt nog uit 1996 en sindsdien is de game uitgesteld, stilgelegd en weer uitgesteld. Nu ligt hij eindelijk in de winkel en is het tijd om te kijken of het lange werken deze sci-fi shooter goed heeft gedaan.

Het verhaal achter Prey is vrij kort, maar weer eens wat anders dan het standaard \"held voelt zich geroepen de wereld te redden\" verhaal. Tommy stamt af van de Cherokee indianen, maar heeft zijn achtergrond gelaten voor wat die is. Hij gelooft niet in de wereld van zijn voorouders en wil dan ook niets liever dan vertrekken uit het reservaat waar hij leeft. Helaas voor hem wil zijn vriendin wel blijven en dus zit Tommy klem tussen twee werelden. Op een avond als Tommy weer probeert zijn vriendin over te halen te vertrekken landen aliens op aarde en die ontvoeren Tommy, zijn opa en zijn vriendin.
Tommy weet te ontsnappen uit de greep van de vijand. Op dat moment heeft hij maar één doel, het redden van zijn opa en vriendin.

Hoe bizar de game is wordt al vrij snel duidelijk. De wereld waarin je rondloopt is nogal freaky. De muren lijken te leven, deuren lijken net monden en overal staan mensen met wat implantaten te werken. De gewone mensen die je ziet worden ook niet bepaald warm welkom geheten. Het merendeel wordt op redelijk brute wijze om het leven geholpen waaronder, helaas, je opa. Gevoed door wraak gevoelens en de wil om je vriendin te bevrijden ga je op zoek.

Na niet al te lange tijd wordt je plots geroepen door je grootvader en sta je niet meer in de smerige gangen van het buitenaarde schip, maar midden tussen de rotsen. Je grootvader heeft je hiernaartoe gehaald om je in te wijden in het leven van de Cherokee. Je leert hoe je buiten je lichaam kunt treden voor de zogenaamde \"spiritwalk\" en hoe je dit kunt gebruiken om je doelen te bereiken. Hierna ga je weer terug naar je eigen wereld om met je nieuwe krachten de jacht te openen op je vijanden.