SOCOM III: U.S. Navy SEALs

Remy (gieling)
Hoewel de online mode op de PS2 nooit écht van de grond is gekomen (in vergelijking met Xbox Live), is er altijd één game geweest die het online toch goed doet. We hebben het hier dan natuurlijk over SOCOM: U.S. Navy SEALs. Ook het vervolg op deze tactical shooter, SOCOM II, wordt nog steeds dagelijks door velen gespeeld. Nu is echter het derde deel van de serie uit en of het wat is geworden... we zullen zien!

Met betrekking tot de singleplayer is SOCOM III flink verbeterd. De campain-mode speelt zich in drie delen van de wereld af, te weten Afrika, Azië en Polen. De maps zijn in vergelijking met de vorige delen enorm gegroeid. Hierdoor zal je wel even bezig zijn de singleplayer uit te spelen. Om grote afstanden te overbruggen heeft Zipper Interactive in het derde deel eindelijk voertuigen in de game gestopt. Nu is het mogelijk om met Hummers, trucks, boten of zelfs tanks de vijanden te lijf te gaan. Om te zorgen dat je niet hele levels met voertuig gaat afleggen zijn er op bepaalde punten obstakels neergezet, zodat je móet gaan lopen. Hoewel dit misschien nodig is om te zorgen dat het spel niet te simpel wordt, haalt het wel een stuk van de vrijheid weg.

Ook in dit derde deel speel je in de campain mode weer de leider van het Navy SEALs team. Ditmaal zal je weer met je teamgenoten uiteenlopende missies moeten voltooien, waarbij de ene meer op actie gericht zal zijn en de andere meer op stealth. Het is tevens weer mogelijk via een headset commando’s te geven aan je team, al is dit natuurlijk geen must.

Echter, de AI van je teammates is sinds de vorige delen weinig verbeterd. Zo blijven ze soms gewoon staan als je beschoten wordt of helpen niet mee de vijanden af te schieten. Daarnaast stappen ze ook niet achter het stuur wanneer je op de passagiers plaats van een voertuig gaat zitten.

In SOCOM III heb je de keuze uit 30 wapens. Elk wapen is echter uit te breiden met scopes of dempers, waardoor je zelf je favoriete gun kan samenstellen. Je moet hierbij echter wel oppassen dat je wapen niet te zwaar wordt, dit heeft namelijk weer invloed op je loopsnelheid.