The Da Vinci Code

Ingrid (Laniboekje)
De boxart van het spel the Da Vinci Code suggereert dat je als gamer terecht zult komen in een wereld vol duisternis en mysteries en dat je door het ontrafelen van geheimen tot de kern van de waarheid zult komen. Het is nog maar de vraag of het sfeertje van het boek en de film ook in deze game terug te vinden is.

In het spel start je in het mooie Louvre als Robert Langdon, de expert op het gebied van de Heilige Graal. Jouw hulp is ingeroepen met betrekking tot de dood van Dhr. Neveu, grootvader van Sophie Neveu, Franse expert op het gebied van cryptologie. Bij het levenloze lichaam van de grootvader aangekomen merk je al snel dat er een vreemd symbool in het lichaam gegraveerd staat. Dit symbool is het begin van vele sporen die je moet gaan onderzoeken, het staat symbool voor de start van het verhaal. Maar voordat je echt tot onderzoeken over kunt gaan, word je ineens gezien als de dader van de moord en moet je, met Sophie in je kielzog, het Louvre verlaten.

Samen reizen Robert Langdon en Sophie Neveu vervolgens door Europa op zoek naar antwoorden over de mysterieuze dood van Neveu haar grootvader. De grootvader van Neveu speelt een grote rol in het verhaal want hij was namelijk een van de \'gelukkigen\' die de waarheid wist over de Heilige Graal en nu hij op vreemde wijze vermoord is, roept dat heel wat vragen op voor Langdon en Neveu. Om het verhaal nog wat meer actie te geven wordt Langdon tevens gezocht door een politieagent die ervan overtuigd is dat Langdon verantwoordelijk is voor de dood van Neveu haar grootvader. Het vluchten voor deze agent wordt je niet makkelijk gemaakt door de duistere monnik Silas. Deze monnik zal in samenwerking met wat collega\'s er alles aan proberen te doen om Langdon en Neveu te stoppen in hun zoektocht naar de waarheid.
Het gehele spel is ondergedompeld in het action/adventure-genre. Dit betekent dat je vooral bezig bent met het volgen van het verhaal en proberen om daar je eigen weg in te vinden. Om daar nog wat extra\'s aan toe te voegen zul je af en toe jezelf uit benarde posities moeten redden door agenten en monniken te lijf te gaan. Het spel volgt het boek en de film wel in grote lijnen en dat is een groot pluspunt. Het verhaal van The Da Vinci Code is namelijk erg sterk en wist ook menig lezer en filmliefhebber te boeien, maar weet het de gamers te boeien?