Tomb Raider: Legend

Mark (Strolie75)
Na enkele op zijn zachts gezegd teleurstellende vervolgen probeert Eidos met Tomb Raider Legend Lara Croft nieuw leven in te blazen.

Tomb Raider was een van de meest innovatieve en succesvolle games op de PlayStation. In het spel kroop de speler in de huid van Lara Croft, een Engelse upper class babe met een voorliefde voor archeologie en avontuur. Dit was een verademing vergeleken met de domme Amerikaanse bimbo’s die normaal in een spel voorkwamen. De gameplay bestond uit een mix van platformen, vechten en puzzelen. Dit alles in een geweldige setting van halfvergane ruïnes van oude beschavingen. Geen enkel eerder spel was erin geslaagd om de look and feel van een Indiana Jones film zo te evenaren. Lara Croft groeide terecht uit tot een icon van de gameswereld met dezelfde status als Mario of Sonic.

Het eerste vervolg op Tomb Raider was de moeite nog wel waard. Naast ruïnes waren er nu ook levels met een meer moderne setting. Bijvoorbeeld Venetië of een oud scheepswrak op de bodem van de zee. Na dit deel ging het echter hard achteruit met de Tomb Raider reeks. Lara Croft werd door Eidos als melkkoe gebruikt en het ene na het andere onoriginele deel verscheen met als dieptepunt het afgrijselijke Angel of Darkness. Belangrijkste kritiek op deze latere vervolgen is dat de zwakke punten van de Tomb Raider reeks, met name de gebrekkige besturing, nooit zijn aangepakt. Lara Croft voelde dan ook aan als nostalgie. Een mooie herinnering uit de jaren ’90, maar intussen allang ingehaald door veel beter speelbare games als Prince of Persia.

Het is dus geen gemakkelijke taak waar Eidos voor staat. Ze moeten niet alleen een spel maken dat kan concurreren met Prince of Persia, maar ze moeten ook de herinneringen en het wantrouwen die gamers hebben overgehouden aan de vorige slechte delen wegnemen.

Om dit te bereiken heeft Eidos allereerst de ontwikkeling van Tomb Raider Legend weggenomen bij Core, de studio verantwoordelijk voor de teleurstellende vervolgen. Deze keer mocht Crystal Dynamics het spel ontwikkelen. Daarnaast is Toby Gard aangetrokken als adviseur. Toby Gard is de geestelijke vader van Lara Croft en was verantwoordelijk voor het eerste deel. Gelukkig heeft Eidos een belangrijke troef in handen: Lara Croft is nog steeds een zeer herkenbaar en geliefd icon uit de gameswereld. Wanneer een goede game wordt opgeleverd wordt deze vast omarmd door de fans.