Metroid Prime Pinball

Roy
Metroid Prime Pinball is de eerste spin-off game die als thema de Metroid reeks heeft. Tot voor kort was het enkel 2D of 3D Metroid. We hadden Samus al wel gezien in Smash Brothers, maar een geheel eigen game, zonder dat dit een klassieke Metroid game was bestond nog niet, tot nu dus.

Metroid Prime Pinball is een, de naam zegt het al, flippergame met als thema de wereld van Metroid. Het balletje is Samus in morphball uitvoering en je komt vijanden als de Space Pirates en de Metroids tegen. Daarnaast zijn de verschillende kasten bekende locaties als Tallon Overworld, Phazon Mines en zelfs de Artefact Tempel. De Metroid Prime fans zullen dit zeer waarschijnlijk geweldig vinden. Net als de gehele sfeer overigens, want niet alleen ziet de game er heel herkenbaar en goed uit, ook de soundtrack komt uit de Metroid Prime games en de muziekjes komen zelfs een niet Metroid Prime fan als mij bekend voor.

De opzet van de game gaat wat dieper dan simpelweg flipperen; er zitten ook ‘missies’ (opdrachten) in de game, daarover zometeen meer. Het flipperen in Metroid Prime Pinball werkt hetzelfde als het al jaren werkt. Je hebt een tweetal flippers, een balletje en een hoop objecten die je punten geven. Verder heb je natuurlijk bonussen die je punten verdubbelen of je extra ballen geven, so far nothing new. Het belangrijkste doel is echter het halen van artefacten om weer meerdere tafels vrij te spelen. Artefacten haal je door de opdrachten te halen, deze kunnen bestaan uit het killen van een baas of het bestrijden van een Metroid plaag (af en toe staat Samus op en kun je direct schieten op vijanden in plaats van hen te raken als Morph Ball). Uiteraard zijn de gebruikte power-ups in de game terugkerende items uit Metroid Prime: onder andere misseles, powerbombs en healthpacks kun je tegenkomen.

De singleplayer is op twee manieren te spelen: multi-mission en single mission. In de singlemission krijg je één tafel en daar moet je dan de objectives halen terwijl de multi-mission doorgaat tot je af bent. Je komt langs vele werelden met vele objectives. Er is ook een multiplayer die werkt via een local wi-fi verbinding, je vrienden moeten dus in de buurt zitten. Je kan tevens de multiplayer oefenen en je ontdekt dan dat de multiplayer simpelweg ‘gewoon’ flipperen is zonder poespas.

Metroid Pinball maakt zowat geen gebruik van de DS functies; twee schermen betekent in deze game enkel dat de flipperkast een stuk groter is dan mogelijk zou zijn op bijvoorbeeld de GBA en het touchscreen is enkel om tegen de kast te slaan zodat je de bal ietwat kan sturen. De flippers bestuur je verder gewoon met L en R en het menu is te doen met d-pad en de gewone knoppen. Wat betreft het uiterlijk hadden we al gezegd dat de sfeer heerlijk is en echt Metroid ademt. Verder zijn de graphics verder ook gewoon mooi te noemen.