Pac-Man World 3

Chris (afterparty05)
Sinds de introductie van Pac-Man in de arcades in 1980 is deze gele pizza die een slice mist een icoon geworden in de games-industrie. Elke gamer kent dit spel, en heeft het, of hij/zij nu het origineel mee heeft gemaakt of pas daarna geboren werd, ooit gespeeld. In dit spel moet je in een doolhof, al spookjes ontwijkend, alle “pellets” eten, en kan je met behulp van een “power-pellet” de rollen omdraaien en zelf op spokenjacht gaan! Ondertussen verschijnen er af en toe verschillende soorten fruit in het midden van het scherm, die je kan eten voor bonuspunten. Een makkelijk en, toentertijd, innovatief spelconcept dat met recht één van de mijlpalen uit de geschiedenis van het gamen genoemd mag worden.

Namco, de eigenaar van alle rechten op Pac-Man, was natuurlijk erg blij met deze kaskraker, wat tot gevolg had dat er vele tientallen spellen en verschrikkelijk veel goodies met Pac-Man in de hoofdrol zijn verschenen in de afgelopen decennia. Lang niet alle spellen waren kwalitatief even hoogstaand, en geen van deze spellen is in staat geweest het origineel te overtreffen, althans, zo betogen de hardcore gamers die het origineel hebben meegemaakt.
Onlangs is er een nieuwe, multi-platform game uitgekomen met Pac-Man in de hoofdrol: Pac-Man World 3. Zou deze game in staat zijn het origineel te overtreffen, en een nieuwe hype omtrent dit gele, inmiddels volledig in 3D weergegeven, bolletjesmannetje te beginnen? Weet men bij Namco wél hoe de geweldige functionaliteit van de DS het beste gebruikt kan worden, anders dan zoveel ontwikkelaars die niet het touchscreen gebruiken?