Rogue Trooper

Tom (Pitom)
Suske en Wiske, Donald Duck, Kuifje, 2000 AD; het zijn stuk voor stuk allemaal strips. Deze strips zijn echter niet met volstrekte willekeur in de eerste zin van deze review geplaatst, ze hebben allemaal iets speciaals. Suske en Wiske was bijvoorbeeld de eerste strip die op realistische wijze incest visualiseerde op papier. Donald Duck wordt op zijn beurt geboycot door een select groepje mensen wegens linkse indoctrinatie, het gebazel van de neefjes zou de Amerikaanse jeugd niks dan kwaad doen. Kuifje maakt het zo mogelijk nog bonter: namen van stripfiguren bleken anagrammen te zijn van bekende SS’ers. En 2000 AD? 2000 AD spant wat gekkigheid betreft de kroon, deze strip met de blauwe geweldenaar Rogue (ik heb me voorgenomen geen smurfgrapjes te maken) is namelijk het decor voor de Third-Person Shooter Rogue Trooper.

Dit populaire genre is te vergelijken met een aquarium. De beheerder van het aquarium laat er aanvankelijk drie vissen in rondzwemmen. Ze trekken veel bekijks, zijn mooi en populair bij jong en oud. Dollartekens laaien op in de ogen van de beste man en laat daarna gelijk honderd vergelijkbare vissen fokken, ook deze belanden in het aquarium. Door de enorme lading nieuwe vissen vertroebelt het water, het aquarium zit stampvol en brengt een onaangename odeur met zich mee. De interesse van de mensen zakt af, om maar niet te zeggen beneden peil. De beheerder zal dus iets nieuws moeten verzinnen om weer aan de mensen te kunnen verdienen. Ook developers, in dit geval Rebellion, die games zoals deze maken moeten op zoek naar innovatie. Zou het ze bij Rogue Trooper gelukt zijn?