Final Fight: Streetwise

Tom (Pitom)
Zo’n 15 jaar geleden was er een ruim aanbod aan de zogenaamde side-scrolling fighters. In deze stoere 2D vechtspelletjes werkte je (veelal) van links naar rechts levels af, om het zo nu en dan aan de stok te krijgen met andere vechters. Aanvankelijk beperkten deze games zich tot de arcadehallen, alwaar hordes kwijlende nerds stonden te wachten totdat ze eindelijk eens aan de beurt waren. Geleidelijk aan werd het echter ook in de huiskamers mogelijk om virtuele tanden uit de evenzo virtuele smoelen te slaan. Eerst op de Commodore 64 en de Amiga, later op de consoles van Nintendo en Sega. Grote mijlpalen binnen dit genre waren de Double Dragon en Final Fight series. Van de laatstgenoemde heeft Capcom onlangs een nieuw deel gemaakt dat schuilgaat onder de naam Final Fight: Streetwise. Hebben we hier te maken met een waardig eerbetoon aan vervlogen tijden, of kunnen we hier maar beter soep van koken op een kerkhof in het Spaanse dorpje Peralada?

De mode waar het allemaal om draait is de Story Mode. Logisch genoeg heeft Capcom de inmiddels bejaarde gameplay van het origineel helemaal omgegooid naar een Action-Adventure met vechtelementen. Uiteraard is er ook wel het een en andere behouden gebleven, met name op het gebied van personages en omgevingen. Ondanks dat dus de vechters uit het origineel (Cody, Haggar en Guy) hun opwachting maken, draait het nu om Kyle; het jongere broertje van Cody. Kyle is net zoals zijn grote broer iemand die niet vies is van een potje knokken. Hij staat dan ook vaak in de ring met de bedoeling zijn rivalen tot moes te slaan. Op een dag laat een stijve zakenman, beter bekend als “The Stiff”, Cody ontvoeren. Kyle besluit op onderzoek uit te gaan, waarna zich een \'groots\' avontuur ontvouwt.