Tales of Phantasia

Steven (Steeven)

De \'Tales of\'-serie begon in 1995 met Tales of Phantasia. Deze SNES-hit wordt op dit moment nog steeds gekoesterd door vele gamers door het fijne verhaal, het originele combatsysteem, de muziek; eigenlijk alles wat elke RPG-klassieker hoort te bezitten.

Het draait allemaal om Cress. Deze jongen krijgt een medallion van zijn vader voor zijn verjaardag. Dit medallion is erg gewild bij de bad guys. Na een uitstapje in het bos komt Cress in een platgebrand dorp terug. Zijn vader en ook de andere dorpelingen liggen her en der in mootjes gehakt. Cress hoort van zijn moeder dat er bepaalde mensen op zoek zijn naar zijn medallion en dat ze daarom het dorp hebben platgebrand en uitgemoord. Een typisch voorbeeld van een begin voor een nostalgisch RPG-verhaal.

Met Cress en enkele kornuiten die je onderweg tegen komt zul je dit avontuur naar een goed einde moeten brengen. Deze kornuiten zijn heerlijke stereotypes. Cress is een typische warrior, maar denk ook aan Mint de beeldschone healer of Chester de achtergrondheld.

Combat
Het vechtsysteem in Tales of Phantasia is duidelijk gedateerd. In de nieuwe versies (zoals Tales of Symphonia) is de oorsprong van de combat duidelijk terug te vinden en vooruit gegaan. In elk gevecht begin je op een 2D-scherm, waarin je alleen naar links of naar rechts kunt lopen. Aan beide kanten kunnen zich vijanden bevinden. Vervolgens kun je twee verschillende soorten aanvallen doen. Je kunt standaard aanvallen uitvoeren met je wapen en aan de hand van in welke richting je de vierpuntdruktoets drukt, kun je hier nog variaties mee maken. Denk aan een aanval in de lucht of een steekaanval. Naast dit soort normale aanvallen heb je ook special attacks. Deze doe je vaak met de B-knop en ook in combinatie met de vierpuntdruktoets. De special attacks kosten je speciale punten. Teamgenoten die gebruik maken van magie zullen deze punten dan ook hard nodig hebben.

Hoewel je dus lekker actief bezig bent met dit vechtsysteem is het allesbehalve prettig. Bij elke spreuk die wordt uitgevoerd pauzeert het gevecht. De gevechten die later in het spel wat langer duren gaan dus onnodig nóg langer duren. Als je met Cress speelt dan heeft hij vaak de neiging om na een aanval meteen weer terug te rennen naar een veilige zone. Zo ren je dus de hele tijd een beetje heen en weer tot de vijanden zijn verslagen. Dit is ook wel noodzakelijk, omdat je anders een pak slaag van jewelste krijgt, maar het is ook vervelend, omdat het gevecht de hele tijd onderbroken wordt.

Je kunt er voor kiezen om je teamgenoten automatisch te laten vechten. Je kunt ook bepalen of ze afstand moeten houden of de strijd vol moeten aangaan. Tevens kun je bepalen of ze hun beste skills in elk gevecht zo snel mogelijk moeten gebruiken of niet. Als je een beetje speelt met dit systeem kom je vanzelf een variant tegen die bij jouw stijl past.

Zoals in elke RPG stijgen de levels van je characters naarmate ze meer en meer monsters weten te verslaan. Hiermee doen ze XP op en verdienen ze geld. Als je characters levels stijgen verdienen ze nieuwe skills die weer nodig zijn om moeilijkere monsters te verslaan. Met het geld kun je je characters uitrusten met wapens, schilden, armor en meer van dat soort spul. Het kopen van nieuwe spullen is lekker makkelijk gemaakt. Je kunt met een druk op de L-knop zien voor wie een bepaald item is bedoeld en of dat item hem of haar beter of slechter maakt.

Graphics en geluid
Tales of Phantasia ziet er wel aardig uit voor een SNES-port. De characters en vijanden zien er bijvoorbeeld goed uit. De dorpjes, omgevingen en de wereld zelf doen echter leeg aan. Je komt niet zo heel veel dorpelingen tegen in de bewoonde gebieden. In de gebieden die je moet doorkruisen en de wereld zelf kom je geen vijanden tegen. Deze komen namelijk uit het niets. Dat betekent dus dat je voornamelijk \'dode\' gebieden bezoekt.

De muziek is erg goed te noemen. De deuntjes zullen je niet snel vervelen en zullen waarschijnlijk nog even blijven hangen na het wegleggen van de game. Je zult meteen begrijpen waarom mensen de muziek uit dit spel weten te waarderen. Ook het geluid is prima verzorgd. Het is alleen jammer dat er tijdens de gevechten dingen worden geschreeuwd door de characters die, qua stemgeluid, totaal niet bij hun rol passen. Gelukkig kun je dit uitzetten in de opties.