Super Princess Peach

Roy
Super Princess Peach is een game met Peach in de hoofdrol. In tegenstelling tot eerdere platformgames in het Mario thema zijn de rollen nu eens omgedraaid: Mario en Luigi worden ontvoerd en Peach moet hen redden. De opzet van de game is niet nieuw; je hebt verschillende werelden met allemaal een eigen thema en elke wereld heeft weer een aantal levels en je eindigt met een eindbaas. In de verschillende levels is alles lekker herkenbaar en je komt zo’n beetje alle bekende vijanden tegen die Mario games zo’n vertrouwd gevoel geven; goomba’s, koopa’s en cheep cheeps ze zijn er allemaal.

De gameplay zelf is ook bekend, Peach moet springen, rennen en bukken. De controls zijn erg goed, al had ik wel het gevoel dat oudere Mario games misschien iets preciezer zijn dan Peach. Iets dat wel opvalt is dat Super Princess Peach wat simpeler is dan je gewend bent van Mario games, in de levels ga je zelden tot nooit af en enkel bij de eindbazen moet je soms wat nadenken over hoe ze te verslaan. Als je trouwens een keer een eindbaas tegenkomt waarbij je geen idee hebt hoe hem te verslaan, dan kun je gebruik maken van het hintsysteem dat in de game ingebouwd zit. Op verschillende locaties door het spel heen hangen infoblokken (zoals bijvoorbeeld ook al was in Yoshi’s Island) waar je tegenaan kan springen. Je krijgt dan informatie over hoe je bepaalde delen in het spel moet halen, nadeel hier is echter dat het zijn doel voorbij schiet, het geeft niet simpelweg een hint, maar bijna hele handleidingen. Zeker bij een eindbaas verpest dit een beetje het spel door je bij de hand te nemen, maar goed, je moet er ook eigenlijk geen gebruik van maken. Het hintsysteem zit er vooral in voor gamers die nieuw zijn met (Mario)games.

Naast al het herkenbare van de game zitten er ook nog twee nieuwe dingetjes in, allereerst de paraplu van Peach welke als wapen en hulpmiddel fungeert en de emoties van Peach. Over de paraplu valt niet heel veel te zeggen, je kan er mee slaan en na een aantal upgrades kan je er ook mee schieten en zweven. De emoties verdienen echter wat meer aandacht want dit is toch best een aardig systeem. In totaal zijn er vier emoties die je Peach kan meegeven, woede (vuur), verdriet (water), blijdschap (zweven) en rust (health terugbrengen). Elke emotie kun je gebruiken in verschillende situaties, zo kun je verdriet gebruiken om met je tranen planten te laten groeien en kun je met woede bepaalde dingen verbranden. De ‘puzzels’ die je met de emoties moet oplossen worden gaandeweg steeds lastiger, maar nooit ingewikkeld. Het enige dat misschien wat lastig is, is het feit dat je emoties op kunnen raken. Je zou het kunnen vergelijken met magie in een RPG, als het op is moet je het bijvullen met blauwe diamanten.