Viewtiful Joe: Red Hot Rumble

Roy
Viewtiful Joe was een kleine twee jaar geleden een erg vernieuwende game die goed scoorde en redelijk verkocht. Capcom vond het daarom nodig om naast de twee delen voor de Cube en PS2 ook een DS versie te maken en een spin-off te maken in de vorm van Red Hot Rumble. Een review van deze spin-off lees je uiteraard hier op FOK!games.

Viewtiful Joe: Red Hot Rumble is een soort Super Smash Brothers game in Viewtiful Joe thema. Je moet met je gekozen character (in het begin kun je onder andere kiezen uit Joe, Sylvia en Alastor) alle ronden afwerken om uiteindelijk als winnaar uit de bus te komen. De winnaar van de game zal gekroond worden tot opvolger van Cpt Blue die te oud is geworden voor het werk dat hij deed (superheld zijn).

Zodra je de game opstart herken je de typische Viewtiful Joe stijl die Capcom ook in de eerdere delen stopte. Het introfilmpje, de muziek, de chaotische maar mooie graphics, het geschreeuw van Joe en de link die gelegd wordt met echte films zorgen ervoor dat je er meteen weer inzit.

Omdat het de bedoeling is om uiteindelijk Cpt Blue op te volgen zul je de strijd moeten aangaan met de concurrentie. De winnaar mag Blue dan gaan opvolgen en wordt bepaald aan de hand van verschillende ‘gevechten’ waarin je het niet alleen tegen elkaar opneemt maar ook nog een aantal opdrachten moet vervullen. Zo moet je in de eerste levels bijvoorbeeld tegen Alastor vechten (die je misschien nog wel kent uit het eerste deel) terwijl je tevens elke ronde een andere taak krijgt. De taak kan variëren van het verzamelen van zoveel mogelijk diamanten tot het uitschakelen van zoveel mogelijk vijanden. Je moet dus én je opdracht én je tegenstander in de gaten houden. Dit kan in het begin wat lastig zijn maar went vrij snel en dan zul je redelijk gemakkelijk de rondes doorkomen.

Na een aantal rondes (meestal vier) wordt de algemene winnaar gekozen tussen jou en je tegenstander. Hierbij wordt gelet op een aantal zaken als het vervullen van de taken die je hebt gekregen en op de manier waarop je ze vervulde. De winnaar gaat door naar de volgende ronde.

De besturing van Viewtiful Joe gebeurt nog steeds op dezelfde manier, met B en Y kun je slaan en schoppen terwijl je met L en/of R je VFX powers kunt gebruiken (slow, machspeed, etc). Er zijn echter wel wat verschillen omdat de VFX powers nu anders werken dan voorheen; ze zijn maar tijdelijk en kunnen enkel geactiveerd worden als je het bijbehorende power-up item hebt te pakken gekregen. Tijdens de verschillende gevechten verschijnen er af en toe items die de VFX powers activeren en ze duren een seconde of 5 ongeveer. De actie is gelukkig wel nog lekker hectisch en chaotisch, soms heb je geen idee waar je character zich bevindt op het scherm en dat levert zeker in multiplayer leuke taferelen op. Fun gegarandeerd. Het is dus echt jammer dat de opdrachten in de levels zo karig zijn want er had wel wat meer ingezeten. Nu blijft het helaas bij het verzamelen van diamanten en het uitschakelen van vijanden. De enkele keer dat er wel iets nieuws komt is een ware verademing maar helaas niet meer dan een uitzondering.

Zo af en toe word je tijdens de battles door een zwart gat gezogen en kom je terecht in een minigame. In deze minigame kun je naast bonuspunten verdienen ook extra klappen uitdelen aan je tegenstander. Er zijn verschillende doelen in de minigames, de ene keer moet je buttonbashen, om vervolgens als een gek de analoge sticks rond te draaien om de derde keer juist heel goed getimed op A te drukken. Een leuke afwisseling!