Mega Man Maverick Hunter X

koei

De eerste Mega Man game is in 1987 verschenen voor de NES. Sinds deze versie zijn er nog vele andere Mega Man-games gevolgd, waarvan Mega Man Maverick Hunter X de recentste is. In de Mega Man-series zijn er globaal drie hoofdstromingen. In de originele Mega Man serie maak je kennis met Mega Man, een robot met mensachtige trekjes. Hij is gemaakt door Dr. Thomas Light om het op te nemen tegen het robotleger van de boosaardige Dr. Wily.

Na de originele Mega Man saga volgt het verhaal van Mega Man X. Mega Man X was ook gemaakt door Dr. Light, maar was ruim dertig jaar weggestopt in een capsule om te testen. Aan het begin van deze serie is de oorlog met Dr. Wily al een tijd geleden en het lichaam van Mega Man X wordt gevonden door Dr. Cain, bijna honderd jaar na zijn creatie. Mega Man X moet het opnemen tegen Sigma, een oude bondgenoot die overgestapt is naar de slechte kant. Na de Mega Man X-serie volgt nog de Mega Man Zero-serie. Deze volgt Mega Man Zero nadat hij zich heeft laten invriezen en een hele tijd later weer tot \'leven\' komt. Mega Man Maverick Hunter X speelt zich, zoals de naam misschien al verklapt, af in de Mega Man X-serie. Het spel is een remake van de allereerste Mega Man X die in 1993 uit kwam voor de Super Nintendo.

De meeste Mega Man games volgen dezelfde soort opbouw in het spel. Je begint met een voorstukje dat je een inleiding geeft over het verhaal van het spel. Daarna volgt een begin level en als je deze hebt gehaald kom je in een menu waarbij je zelf kunt kiezen welk level je daarna wilt spelen. Een level speel je nog steeds in het 2D waar Mega Man bekend om staat en hierbij zul je natuurlijk veel moeten springen en schieten. Aan het begin van het spel kun je enkel springen, schieten en omhoog springen aan een muur, maar door eindbazen te verslaan kun je hun vaardigheid of wapen overnemen. Bij het ontwerpen van de eindbazen is het papier-steen-schaar-principe gebruikt. Elk wapen heeft zijn goede punten, maar ook een zwakke plek. Zo is het erg moeilijk om de eindbaas Chill Penguin te verslaan met je standaardwapen, maar als je het vuur-wapen van Flame Mammoth gebruikt wordt het opeens heel simpel. De volgorde waarin je alle levels afwerkt kun je zoals eerder gezegd helemaal zelf bepalen, maar het afwerken van de eindbazen in een specifieke volgorde is wel makkelijker.

De levels en de eindbazen worden voorafgegaan door een kort filmpje in anime stijl. Deze filmpjes zien er, net als het spel zelf, erg goed uit en zorgen ervoor dat de verschillende levels ook echt onderdeel uitmaken van het verhaal. Mega Man en de andere personages hebben in het spel ook een stem gekregen. Dit voegt veel toe aan de filmpjes, maar helaas hebben de eindbazen in de gevechten ook een stem gekregen. Dit zou geen probleem zijn als ze interessante dingen zouden zeggen of weten wanneer ze hun mond moeten houden, maar dat is niet het geval. Hun vocabulaire bestaat uit een zin of twee die afwisselend uitgesproken worden. Iets meer variatie of stilte hier zou wat ergernis wegnemen

Het spel bevat een intro level, gevolgd door acht algemene levels en een eind deel dat bestaat uit vier levels. Elk level kan steeds opnieuw gespeeld worden, ook al is de eindbaas al verslagen. Hoewel de speelduur erg kort lijkt doordat er maar weinig levels zijn valt dit in de praktijk mee. Doordat het spel niet erg gemakkelijk is zoals veel platformgames moet je de meeste levels toch al een aantal keer spelen voordat je bij de eindbaas komt en dan moet je zijn zwakke plek nog vinden. Als je het spel als X hebt uitgespeeld dan kun je weer helemaal opnieuw beginnen, maar nu als X\'s vijand Vile. De levels zijn vrijwel hetzelfde alleen Vile heeft de beschikking over een aantal andere wapens en zijn speelstijl is iets anders.