Zuma Deluxe

Inge (inkie1010)
Zuma Deluxe is een game waarin je een stenen kikker bestuurt die gekleurde ballen kan schieten. Terwijl er over een baan allerlei gekleurde ballen voorbij komen moet jij met de kikker ballen ertussen schieten zodat er groepjes gevormd worden van drie of meer ballen van de zelfde kleur. Deze verdwijnen dan. Als de ballen de hele baan in beslag nemen dan ben je af. Dat is kort gezegd hoe Zuma werkt.

Tijdens het spelen komen er af en toe ook speciale ballen voorbij. Als je zorgt dat zo\'n bal in een groepje van drie of meer dezelfde kleur ballen komt, dan krijg je een bonus. Dit kan een een bal zijn die er voor zorgt dat er ballen ontploffen. Het kan een vertrager zijn, waardoor de keten ballen zich langzamer voortbeweegt of een backwards ball waarmee de keten ballen de andere kant op beweegt. Verder verschijnen er naast de baan soms muntjes, als je deze raak schiet ontvang je extra punten.

Zuma heeft twee verschillende spelmogelijkheden; Adventure en Gauntlet. In de Adventure mode reis je door verschillende tempels die je moet leegspelen. Deze tempels worden steeds moeilijker. De gauntlet mode is een mode waarin je verschillende tempels kunt kiezen. Per tempel is het de bedoeling dat je de hoogste rank haalt zodat je weer andere tempels unlockt. Hier blijven de ballen maar komen en is het zaak zo snel mogelijk veel punten te halen. Er komen geleidelijk aan ook meer kleuren in het spel.

De gameplay van Zuma is erg makkelijk en je hebt snel door hoe het spel werkt. Verschil met de PC-versie is dat er gedacht is aan het gebruik van de controller, omdat richten iets lastiger is dan met de muis zie je altijd een lijn waar de bal terecht gaat komen.

Grafisch ziet Zuma er best aardig uit, geen onnodige poespas maar gewoon strak. Het spel is behoorlijk verslavend en ook de achievements zijn redelijk goed te doen. Het is wel jammer dat er maar twee spelmogelijkheden zijn en deze eigenlijk ook niet bijster veel van elkaar verschillen. Kortom, Zuma Deluxe is een leuke puzzelgame, helaas niet erg uitgebreid en daardoor wellicht een tikkie duur aangezien je er 800 points voor moet betalen.