Mario Party 7

Tom (Pitom)
Hoe ging dat gezegde uit vervlogen tijden ook alweer? Eén keer is leuk, twee keer is een beetje leuk en drie keer is strontvervelend. Wat is Mario Party 7 dan wel niet? Voordat we ons over dit vraagstuk buigen, is het wellicht beter om eerst even te kijken naar hetgeen Mario Party 7 ons te bieden heeft.

Toadsworth (de bediende van Peach) vindt dat Mario en zijn vrienden wel even recht hebben op een luxe cruise over de hemelsblauwe zee uit Mario-land, Hitler-equivalent Bowser mag echter niet mee, wat hem niet bepaald vrolijk stemt. Integendeel; zijn smart is zo groot dat hij het cruise-feestje in gruzelementen wil laten vallen. Toch leuk om te zien hoe er bij ieder deel weer krampachtig naar een verhaal wordt gezocht.

Een verhaal doet er bij een game als deze natuurlijk niet zoveel toe, ‘fun’ is waar het allemaal om draait. Deel 1 wist de meeste gamers destijds aardig te plezieren; in een soort doldwaze versie van ganzenbord konden vier spelers het tegen elkaar opnemen. Het was de bedoeling om zoveel mogelijk sterren te verzamelen. De spelwerelden zaten vol verschillende vakjes met ieder hun eigen invloeden op het spel. Bepaalde vakjes konden het spel helemaal omgooien: zo kon het bijvoorbeeld gebeuren dat je al je sterren verloor aan een andere speler. Nadat iedereen het aantal gegooide ogen gelopen had, was het tijd voor een mini-game waarin geld verdiend kon worden.

Zeven delen later is Mario Party nauwelijks iets veranderd, iets wat de serie dan ook door menigeen wordt verweten. In deel 6 kwam men met de microfoon op de proppen, waarmee het mogelijk werd om bepaalde mini-games te spelen door in deze grauwgekleurde staaf te hijgen. Ook in dit zevende deel kun je weer hard in de mic blèren om zodoende mini-games te voltooien; een leuke gimmick. Helaas wordt de microfoon alleen maar gebruikt om commando’s waar te nemen die je normaal gesproken met de controller zou geven. Verder dan zeggen welke kant je autootje heen moet zullen de mic-games dus helaas niet gaan. Het zou pas echt leuk worden als factoren zoals volume en toonhoogte een rol gaan spelen in de mini-games.

Verder biedt Mario Party 7 nu ook de mogelijkheid om met maar liefst acht personen te spelen. In de speciaal daarvoor ontworpen mini-games wordt iedere controller door twee mensen bestuurd. Je kunt een team vormen met je controller-maatje of gewoon ieder voor zich spelen. Deze mode is aardig uitgewerkt en tegelijkertijd de leukste (en helaas bijna ook de enige) echte vernieuwing in dit spel.