DTM Race Driver 3

Maarten (kepler)

DTM 3 is het meest uitgebreide deel in de DTM-reeks. In dit deel kun je in 35 verschillende auto-klasses (bijvoorbeeld Formule Ford, Baja-buggies, vrachtwagen, BMW-Formule 1 en uiteraard DTM) besturen op bijna 100 verschillende circuits in meer dan 120 verschillende kampioenschappen. Je bent dus echt dagen zoet om alles op hard uit te spelen. Als je begint kun je kiezen uit een aantal verschillende opties: DTM Quickstart, World Tour, Pro Career en Simulation modes. DTM Quickstart doet precies wat de naam zegt en zorgt ervoor dat je zo kunt instappen in een DTM-wagen en een race beginnen. Je kiest een auto en vervolgens kun je verschillende opties aan of uit zetten. Deze opties bestaan onder andere uit: de moeilijkheidsgraad, het aantal rondjes, welke regels er gelden, of je kwalificatie wilt rijden en waar je op de grid wilt staan. Bijna alles kan je aanpassen voordat je begint met racen. De Quickstart bestaat maar uit één race. Wil je echte kampioenschappen rijden dan zul je toch de Pro Career moeten doen, wil je carrière maken dan kun je de World Tour beginnen.


In de World Tour begin je in de laagste klasses van de racerij; zoals Clio’s en Formule Ford. Tijdens je carrière word je begeleid door een oude rot in het vak die je allerlei advies geeft via erg mooie gerenderde tussenfilmpjes. Deze persoon geeft je ook tijdens het racen advies, maar echt heel nuttig is dit advies meestal niet. Vaak zal je horen dat je iemand goed hebt ingehaald of dat je niet te hard tegen anderen moet oprijden. Je begint dus je carrière in de langzamere auto’s en die zijn ook erg makkelijk te besturen waardoor je de eerste races makkelijk wint. Maar naarmate je verder komt in de klasses merk je dat je fouten harder afgestraft worden en dat het winnen steeds moeilijker gaat. Wanneer je een kampioenschap in gaat kun je zien wat het doel is (meestal in de top vier eindigen) en kun je instellen of je de kwalificatie ook wilt rijden. In het begin zul je die nog niet nodig hebben, maar hoe hoger de klasses, hoe meer je de kwalificatie nodig hebt. Tijdens de kwalificatie leer je voornamelijk de baan kennen en kun je zorgen dat je vooraan kunt starten. Per klasse verschilt ook de manier van kwalificeren; bij sommige klasses heb je tien minuten de tijd om je beste tijd neer te zetten en bij andere klasses heb je maar drie ronden de tijd om je beste tijd te rijden. De kampioenschappen zijn meestal ingedeeld per drie en zodra je bij alledrie de doelen hebt gehaald dan unlock je de volgende drie kampioenschappen. Je kunt in zekere mate dus bepalen welke kampioenschappen je rijdt, maar er zijn meestal maar drie keuzes.



In de Pro Career mode heb je wat meer keuze uit de verschillende klasses. Alle auto-klasses zijn namelijk weer opgedeeld in categorieën zoals Open Wheels, Off-road, Touring-Car, enz. Natuurlijk kun je niet gelijk alle auto-klasses uitproberen, maar je kunt wel uit elke categorie de eerste auto-klasse uitkiezen om in te racen. Wanneer je dat kampioenschap hebt gehaald kun je vervolgens de rest unlocken. Zoals je dus leest zit alles dus achter slot en grendel als je begint. Het is wel mogelijk om unlock codes te kopen via de Codemasters website. Hiermee kun je ook de verschillende bonussen unlocken, maar ook met racen kun je deze bonussen unlocken. De bonussen zijn wel leuk gedaan; zo kun je met afstandsbestuurbare wagentjes racen op echte circuits en kun je ook racen met speelgoedwagentjes op die plastic circuits. Mocht je geen zin hebben meer hebben in de kampioenschappen dan kun je ook gewoon vrij rondjes rijden om je tijden te verbeteren. Tijdens deze timetrial is het mogelijk om je telemetrie op te vragen en deze data is heel erg uitgebreid. Je kunt van alles opvragen; van je hoeveelheid slip per wiel tot aan je benzineverbruik. Deze data kun je vervolgens weer gebruiken om je auto te tunen en de instellingen naar eigen wens aan te passen.

De hoeveelheid instellingen zijn niet echt uitgebreid en bestaan uit de meest standaard aanpassingen die je kunt doen aan de auto; zoals bijvoorbeeld de rijhoogte, downforce en versnelling-verhoudingen. Het is jammer dat ze dit niet uitgebreider hebben gemaakt want de echte race-freak zal snel op deze instellingen zijn uitgekeken. Als de auto na alle aanpassingen nog niet snel genoeg is dan kun je ook verschillende nieuwe en betere onderdelen kopen voor je auto. Je kunt natuurlijk niet alles kopen, dit hangt af van het aantal slots die je auto heeft. De beste onderdelen nemen ook het meeste aantal slots in beslag; wil je de beste versnellingsbak dan zul je bijvoorbeeld je banden hiervoor moeten opofferen.