De Sims 2

koei

De Sims zijn natuurlijk bekend van de gelijknamige PC-game waarbij je een eigen mini-me of mini-iemand-anders kunt maken. Vervolgens is het de bedoeling dat je je Sim, zoals de mini-persoon genoemd wordt, gelukkig maakt door een goede baan te zoeken, vaardigheden te leren en de behoeften van je Sim te vervullen. De PC-versie was een enorm succes en na enige tijd verscheen het spel ook in een andere vorm voor de andere platformen, zo ook voor de GameBoy Advance. Als eerste was er De Sims Bustin\' Out, gevolgd door The Urbz: Sims in the City. Na de komst van de Sims 2 voor de PC vorig jaar werd er begonnen aan een Sims 2 voor de andere platformen en daardoor ligt nu het derde sims-GBA-spel in de winkels met de verwarrende naam Sims 2.

De handheld-versies van het spel verschillen erg van de console- en PC-versies van het spel. De console-versies proberen het origineel voor de PC zo dicht mogelijk te benaderen, maar de handheld-versies gooien het over een andere boeg. Het doel van het spel is niet meer gewoon simpel de behoeften van je Sim vervullen, maar het uitspelen van de verhaallijn in het spel. In de GBA-versie is je zelfgemaakte Sim een nieuwe ster in de tv-wereld en hij of zij speelt de hoofdrol in een soort realityshow.

Voordat je begint aan het spel moet je natuurlijk eerst je eigen Sim ontwerpen. Je kunt zijn geslacht, haarkleur, kapsel, huidskleur en kleding aanpassen naar je eigen wensen en je kunt je Sim een naam geven. Hoewel het klinkt alsof je heel veel keuze hebt valt dit redelijk tegen. Je hebt bijvoorbeeld slechts drie kledingstijlen en enkele verschillende kapsels. Wel is er veel keuze qua kleuren. Na het creëren van je Sim kom je in een intro-level waarbij je gaandeweg leert hoe het spel in elkaar zit. Je krijgt een eigen huisje toegewezen en wat startgeld. Met dit geld kun je een aantal spullen voor in je huis kopen, want buiten een oud toilet is het hele huis nog leeg. Vanwege je beperkte budget kun je enkel de goedkoopste spullen van de slechtste kwaliteit kopen bij de lommerd. Erg veel keus uit objecten is er niet, eigenlijk koop je steeds als je geld hebt een betere versie van een object, waarbij het uiterlijk eigenlijk geen rol speelt. Dit in tegenstelling tot de console-versies, waar een deel van de fun het ontwerpen van je huis is. Het is wel nodig om spullen te kopen voor in je huis omdat je een koelkast nodig hebt om te kunnen eten, een bed om te kunnen slapen en een douche om te zorgen dat iedereen niet met een grote boog om je heen loopt. Deze spullen kun je kopen met Simoleans, de munteenheid van de Sims. Deze Simoleans kun je verdienen door spullen te verkopen of door te werken. Het werken is niet meer gewoon in je auto stappen, maar dit is ook echt werken. Je zult een mini-game moeten spelen en afhankelijk van je score daarin verdien je een bepaald geldbedrag. Deze mini-games zijn in het spel vermomd als reclames.

Natuurlijk heb je ook je behoeften die vervuld moeten worden. In plaats van allerlei losse balkjes voor honger en hygiëne is alles samengevoegd in één balk, de prestatiemeter. Als deze balk helemaal leeg is dan zul je flauwvallen en op het kantoor van de baas weer wakker worden, alwaar je een preek krijgt over het verpesten van bruikbare scenes. Echte gevolgen heeft het flauwvallen dus niet. Even naar het toilet gaan, wat eten, douchen en slapen zorgt ervoor dat je prestatiebalk binnen no-time weer gevuld is. Als je dringend naar het toilet moet of erg moe bent dan zal er een indicatie-wolkje boven je hoofd verschijnen en zul je vreemde bewegingen gaan maken. De makkelijkste oplossing is vervolgens om de benodigde actie te gaan uitvoeren. Helaas kan het nog weleens gebeuren dat er na het wegwerken van een indicatie-wolkje direct alweer een nieuwe verschijnt, en daarna nog één. Het is jammer dat dit aspect, wat toch wel een van de basiselementen van de Sims is, zo slecht is uitgewerkt. Je hebt zelf vrijwel geen invloed op wanneer er een indicatie-wolkje verschijnt omdat je de losse balken van elke behoefte niet meer kan zien. Wat er dan nog van De Sims overblijft is het verhaal en de bijbehorende gameplay.