FIFA 06 Road to the FIFA World Cup

Jasper (Fliepke)
Volgend jaar gaat de gekte weer beginnen rondom het wereldkampioenschap Voetbal. Nederland doet deze keer ook weer gezellig mee, maar daar hebben ze uiteraard flink wat moeite voor moeten doen tijdens de kwalificaties. De weg richting het WK is nu voltooid en we hoeven eigenlijk alleen nog maar te wachten op het echte werk. Dit is ook precies waar FIFA 06 over gaat; de weg naar het WK, niets meer, niets minder.

Dit heeft tot gevolg dat je alleen maar kunt spelen met landenteams en met geen enkele club. Je kunt nu dus wel met Nederland spelen in tegenstelling tot FIFA 06 op de andere consoles. Na het kiezen van je favoriete team (Nederland natuurlijk!) wordt het tijd om eens als een debiel achter een balletje aan te rennen. Tijdens de kwalificatie zul je een paar internationale toernooien spelen en nog wat vriendelijke wedstrijden. Je wordt er ook nog even op geattendeerd dat je belangrijke WK-punten kunt krijgt bij het winnen van wedstrijden. Wat je met die punten kunt doen is mij een raadsel en ook het boekje is hierover niet echt duidelijk, maar hoogstwaarschijnlijk speel je hiermee extra tenues en ballen vrij.

Het voetballen zelf gaat eigenlijk wel aardig, maar je hebt af en toe het idee dat je controle mist. Je zult namelijk vaak meemaken dat je de bal naar de verkeerde speler speelt, terwijl je toch echt duidelijk een richting aangaf voor de paas. Steekpaasjes komen ook wel erg vaak voor de voeten van de tegenspelers terecht, erg jammer. Je moet al helemaal niet proberen om een bal door de lucht over te spelen, want dat gaat bijna altijd fout. Het beste is om gewoon rustig de bal over te spelen over de grond en je dan langzaam richting het doel van de tegenstander te werken. Je kunt ook bijna niet anders, want je speelt niet zomaar even voorbij de verdedigers van de tegenstander. Het is dus gelukkig wel uitdagend om bij het andere doel te komen, al liggen frustratie en uitdaging soms niet ver uit elkaar. Eenmaal bij het doel aangekomen is het scoren ook vrij pittig. Je zult er namelijk vaak naast schieten. Gelukkig is het niet geheel onmogelijk en krijg je toch genoeg kansen om je ego te strelen met een prachtige goal.

Na een flink aantal potjes spelen ben je eindelijk gekwalificeerd en denk je aan het echte werk te kunnen beginnen. Vette pech, hier houdt het spel gewoon op. Het is immers \"Road to the FIFA World Cup\". Het is eigenlijk best merkwaardig dat ze hebben besloten om hier het spel te laten eindigen, omdat je er juist net helemaal in zit. Je kunt er donder op zeggen dat er wel een vervolg komt, waarbij je wel het WK zelf kunt spelen. Helaas heb je daar nu niks aan. Gelukkig hebben voetbalspellen een erg goede replaywaarde. Je kunt het spel namelijk gewoon nog een keertje doorspelen met een ander team en dan bij voorkeur een slecht team, want dat maakt het allemaal wat uitdagender.

De sterkste kant van voetbalspellen ligt misschien wel in de multiplayer, heerlijk je vrienden uitschelden of je victorie er nog even in wrijven. Je kunt maximaal drie vrienden uitnodigen om bij jou thuis op de bank te komen spelen. Je kunt natuurlijk gewoon een potje spelen of zelfs de complete WK kwalificatie met ze doorlopen. Erg leuk natuurlijk, maar er komen natuurlijk niet altijd vrienden over de vloer en zit je toch vaker alleen achter je Xbox 360. Gelukkig bestaat Xbox Live en kun je het hier opnemen tegen jan en alleman. Je kunt kiezen uit ranked en unranked matches spelen. De ene heeft invloed op je positie op de wereldranglijst en de andere is er als je gewoon een potje voor de lol wilt spelen. Je hebt ook nog de optie om naar een lobby te gaan om daar gewoon wat te kletsen met andere spelers. Het is alleen jammer dat er amper spelers zijn om mee te kletsen of überhaupt een potje mee te spelen. Er zijn wel mensen, maar het zijn er gewoon te weinig.