De Sims 2 DS

Astrid (lizardtattoo)
De Sims 2 voor de Nintendo DS is geen port van het bekende spel, maar staat volledig los hiervan. Het speelt zich namelijk af in een hotel. Tijdens een autorit door de woestijn krijgt je Sim motorpech waarna hij (of zij) strandt in een klein dorpje. Gelukkig is er een monteur, maar aangezien de reparatie nog wel even kan duren wordt je aangeraden te gaan logeren in het plaatselijke hotel. Daar blijkt de manager net opgestapt te zijn, en aangezien er niemand is om de boel op orde te houden mag jij dat mooi gaan doen.

Vanaf dat moment ben jij de manager van het hotel en moet je zorgen dat je klanten tevreden zijn. Dat doe je door de kamers schoon te houden en te voorzien van goed meubilair. Bovendien moet er voldoende vermaak te vinden zijn. Je begint met één kamer en je moet dus steeds kamers en speciale ruimtes bij laten bouwen. Daarvoor moet je eerst geld zien te verdienen. Daar zijn verschillende manieren voor: verkopen van voorwerpen die je gevonden hebt, stofzuigen, dingen opgraven in de woestijn, een kaartspelletje spelen of krasloten kopen. Later in het spel komen daar nog een paar methodes bij. Naast het hotel bestaat het dorp nog uit een winkel, een bar, een gemeentehuis en een politiebureau. Net buiten het dorp wonen een paar koeien die je ook kan melken (als je ze eerst omrolt geven ze milkshake in plaats van melk!).

Het spel is dus anders dan \'normale\' Sims-spellen omdat er veel meer een verhaal gevolgd wordt. Je krijgt regelmatig opdrachten van je hotelgasten die je moet uitvoeren om verder te komen. Er zijn ook opdrachten die niet noodzakelijk zijn voor het verhaal. De niet-noodzakelijke opdrachten zijn meestal gekoppeld aan een bepaald tijdstip. Haal je het niet binnen die tijd, dan vervalt de opdracht gewoon. je loopt dan hooguit wat extra geld of goodwill mis.

De speciale ruimtes die bijgebouwd worden zijn bijvoorbeeld een casino, een kluis, een kunstgalerij en een fitnessruimte. Maar er zijn ook enkele bizarre ruimtes die op verzoek van je gasten gebouwd moeten worden. Zodra je een kamer of ruimte hebt besteld bij de lokale timmerman duurt het acht uur voor het klaar is. Acht uur werkelijke tijd, niet acht uur Sim-tijd. Dat betekent dus dat je regelmatig acht uur moet wachten voor je verder kan met het spel. Je kan in de tussentijd wel een beetje met de gasten praten of meubels aanschaffen maar om verder te komen met de verhaallijn zal je toch echt de bouw af moeten wachten.

Natuurlijk bevat het spel wel heel veel typische Sims-elementen. Zo moet je Sim regelmatig slapen, eten, douchen en naar het toilet. Er is echter maar één balk om in de gaten te houden, de sanity-meter. Deze loopt langzaam af en kun je op de gebruikelijke manieren aanvullen. Bij het aanmaken van je Sim kies je meteen een extra manier, zo kan je bijvoorbeeld kiezen om je sanity-meter aan te vullen door met apparaten als de stofzuiger te werken of door verdrietige Sims op te vrolijken. Naarmate je populariteit toeneemt zal de sanitymeter verkleuren van rood naar groen en verder naar goud en uiteindelijk platinum. Onder bepaalde omstandigheden loopt de sanity-meter snel leeg, bijvoorbeeld als je in de woestijn loopt of als het je niet lukt een boze Sim te kalmeren. Als je sanity-meter helemaal leeg is word je geteleporteerd naar je kamer in het hotel. Je loopt als een soort zombie en kan niks anders dan slapen of zitten tot je meter weer is aangevuld. Hiermee gaat dus kostbare tijd verloren.

De Sims DS zit vol mini-games. Zo laten je gasten regelmatig hoopjes stof achter, die je met een stofzuiger weer moet verwijderen. Met je stylus kan je in de opgezogen rommel nog bruikbare dingen vinden en deze uit het afval vissen. Door al dat geroer wordt echter veel fijn stof opgeworpen wat je door in de microfoon te blazen van je scherm moet verwijderen. Je maakt je eigen schilderijen en muziekstukken. Het dorp wordt regelmatig opgeschrikt door aliens, die je met een Supersoaker gevuld met water weg kan jagen. Ben je niet snel genoeg, dan zal de alien je \'zappen\' waardoor je sanity-meter in één klap leeg is.

Ook de interactie met gasten verloopt grotendeels via minigames. Om de haverklap worden ze namelijk verdrietig, boos of knotsgek. Aan jou de taak om ze op te vrolijken, te kalmeren of in bedwang te houden. Een Sim met zo een afwijkende bui laat steeds drie mogelijke houdingen zien; en jij hebt de keuze uit drie mogelijke tegen-acties. Kies je de goede, dan neemt de balk bij de gast een beetje af, is de balk helemaal leeg dan is de Sim weer normaal. Kies je de verkeerde actie om de houding van de Sim te beantwoorden, of reageer je te laat, dan zal je sanity-balk een beetje leeglopen. Je moet dus de juiste acties bij de juiste houdingen uit je hoofd leren om ze goed en snel toe te kunnen passen. Op de zelfde manier kun je indruk maken of flirten met de andere Sims in het dorp. Frustrerend hierbij is, dat er soms andere Sims tussen jou en de Sim die je probeert te kalmeren gaat staan, waardoor je de houding en de handen niet goed kan zien.