Resident Evil 4

Tom (Pitom)
Het eerste deel van Resident Evil zorgde in 1996 voor heel wat vernieuwing in het (survival)-horror genre. Compleet met hijgende zombies en een arsenaal aan schrikeffecten, wist Resident Evil haast iedereen de stuipen op het lijf te jagen. Na dit eerste deel kwamen er een aantal vervolgen, remakes, spin-offs en zelfs twee films (die losjes op de games waren gebaseerd).
De bekende Resident Evil gameplay heeft de tand des tijds helaas niet doorstaan. De smalle gangetjes en laadtijden in de vorm van openende deuren konden niet meer. De besturing voelde zelfs krakkemikkig en goedkoop aan. Het was dan ook een goede zet van Capcom om voor Resident Evil 4 het oude concept omver te gooien, en in positieve zin te vernieuwen.
Het landhuis kon opkrassen en plaatsmaken voor meer \'open\' omgevingen, de zombies werden vervangen door echte mensen en de besturing werd volledig omgegooid. Dit spel, dat begin dit jaar uitkwam op de NGC, is nu geport naar de PS2. Heeft de PS2 voldoende capaciteiten aan boord om deze overzetting als geslaagd te kunnen omschrijven?

Dat de game het een en ander aan grafische pracht zou verliezen was algemeen bekend. Deze achteruitgang valt gelukkig alleszins mee, veelal zul je het niet eens merken. Je zult merken dat er wat minder bomen staan en dat het beeld ietwat vager is. Voor de rest ziet de game er eigenlijk net zo likkebaardend lekker uit als zijn NGC broeder. Ook de laadtijden zijn nog steeds heerlijk kort. Het kan dus tóch op een PS2.
Het hoofdspel verschilt voor de rest helemaal niets van de originele versie. Waarom zouden ze ook? Iets wat tegen het perfecte aanhinkt moet je immers gewoon in zijn oorspronkelijke staat laten. Het enige kwantitatieve verschil met de NGC versie is dat je na het uitspelen van dit kille horroravontuur ietwat meer extraatjes krijgt dan voorheen. Dit is echter totaal geen reden om deze versie te kopen als je de NGC versie al in je bezit hebt.