Need for Speed: Most Wanted

Tom (Pitom)
De zoveelste tergende race was wederom met succes voltooid. Mijn Corvette C6 schoot over de finish alsof de weg als een tafelkleed onder de auto vandaan werd getrokken. Ondanks de verschrikkelijke besturing was ook deze race weer een eitje. Wanhopig zocht ik naar een woord dat deze game optimaal zou kunnen beschrijven. Rotzooi? Narigheid? Of toch maar gewoon \'Smerige bende\'? Welke benaming je ook kiest, positief zal het nooit zijn!

Need for Speed: Most Wanted voor de Nintendo DS is namelijk een schijtgame van de bovenste plank, om het maar eens lomp te verwoorden. Het grootste, en belangrijkste, minpunt van het hele spel is dat de manier van racen ronduit bedroevend is. De racegames die we nog van de oude NES kennen reden in feite nog beter dan dit. Je zwalkt maar een beetje over de weg alsof het een \'dronken-rijden-simulatie\' is. Wanneer je tegen de zijkant aanknalt zul je terugveren alsof je je in een flipperkast begeeft, het bijbehorende geluid doet zelfs meer aan een flipperkast denken dan aan het botsing.

Naast de besturing zijn er nog wel meer dingen een beetje twijfelachtig. Als je namelijk met 220 km p/u (niet dat je iets van snelheid merkt) tegen een traag rijdende auto aanbotst, zal je wederom terugkaatsen als een flipperbal en zal de andere auto gewoon in hetzelfde tempo door blijven rijden. Dit wordt nog eens extra irritant als blijkt dat het verkeer zeer vaak abrupt in gaat voegen op de rijbaan waar jij je op dat moment begeeft. Dat dit één keertje gebeurt is nog wel oké. Maar het zijn potverdorie toch niet allemaal suïcidalen?

Het spel draait om de Career Mode. Deze mode bestaat uit vijftien \'werelden\', die ieder een aantal races en zelfs een heuse eindbaas-race bevatten. De standaard races zijn \'racen tegen de klok\', \'racen met tegenstanders\' en \'ontwijk de politie\'. De eerste twee zijn nog wel aardig te doen, voor zover dat mogelijk is in dit spel. Het ontwijken van de politie slaat echter nergens op. In deze races zitten de tracks vol met politieauto\'s die de weg deels versperren. Aan jou de taak om dat blauw op straat eens grondig te ontwijken. Helaas is dit zó ontzettend slordig afgewerkt dat je zelfs \'busted\' bent als je rakelings langs de politie heen gaat.