Mario & Luigi: Partners in Time (import)

Steven (Steeven)

Mario & Luigi was onlangs nog speelbaar op de GameBoy Advance. De hilariteit en de manier van spelen zorgden ervoor dat het spel een hit werd. Straks ligt het vervolg in de winkels voor de Nintendo DS. FOK!games speelde vast met de import-versie.

Shroobs
Hoe cliché het ook wezen mag, net als in bijna elke andere Mario-game mag je de prinses weer redden. Professor E.Gadd, bekend van Luigi\'s Mansion op de GameCube en het vorige Mario & Luigi-deel, heeft namelijk een tijdmachine gemaakt. De prinses wil wel eens een kijkje nemen in het Mushroom Kingdom van tig jaar terug en ze stapt in de tijdmachine. Na een paar seconden komt de machine bijna total loss terug. Als de deuren open gaan springt er een monster uit; de prinses is verdwenen en het avontuur kan beginnen!

Mario & Luigi zijn de aangewezen personen om te kijken wat er is gebeurd in het verleden. Hier hebben ze geen tijdmachine voor nodig, want door de tijdreis zijn er portalen naar het verleden geopend. Eenmaal in het verleden aangekomen merken beide heren dat het Mushroom Kingdom wordt aangevallen door een buitenaards ras, beter bekend als de Shroobs. Shroobs lijken op Toads, alleen dan lelijker en sterker. Daarnaast hebben ze ook hun eigen koningin meegenomen.

Vanaf hier zal ik het verhaal niet verder uitleggen om spoilers te voorkomen. Wat wel vermeld kan worden is dat je stuit op de jongere versies van Mario en Luigi. Dit keer doen ook Baby Mario en Baby Luigi mee met je quest om de prinses te redden.

Gameplay
Je begint dus in het kasteel van prinses Peach waar allerlei tijdsgaten zijn verschenen. Elk gat voert je terug in de tijd van het Mushroom Kingdom; de status van de gebieden in de tijd van de volwassen Mario & Luigi zul je dus niet bezoeken. De gebieden die je verkent zijn erg divers en mooi van opzet. Zo heb je bijvoorbeeld Yoshi\'s Island, wat een klein feestje van herkenning is voor de Super Mario World-fans.

Het is in elk gebied de bedoeling een soort van lineaire subquest te doen. Je komt in een gebied terecht en vaak is er iets aan de hand dat opgelost moet worden, voor je verder kunt met de hoofdquest. De werelden zijn verder bezaaid met items, vijanden (waarover later meer) en puzzels. Puzzels zijn aangepast aan de technieken die je op dat moment bezit, wat betekent dat backtracking niet in het spel voorkomt. De Mario-figuren leren een hoop technieken om zich te verplaatsen in het paddenstoelen koninkrijk die nodig zijn om puzzels op te lossen. Zo kun je de baby\'s lanceren op hogere platformen, of kun je ze pletten zodat ze door kleine gleufjes passen. Ook zijn er moves uit het vorige deel meegenomen, zoals de draaisprong en het waterkanon.

Wat je trouwens al snel zal opvallen aan het avontuur is de humor. Het afzeiken van Luigi wordt, hoewel in mindere mate, doorgezet in dit deel. De conversaties zijn echter wat minder grappig geworden. De makers hebben dit keer gekozen voor slapstick-humor, wat helemaal niet verkeerd is. Iemand met een beetje gevoel voor humor lacht het uit om de droge gezichtsuitdrukkingen, animaties en geluidjes. Deze combo van komedie is gewoon perfect en simpel. Het mooie ervan is dat je er het hele spel van kunt genieten.

RPG
In Mario & Luigi 2 kom je geen willekeurige vijanden tegen. In de te betreden gebieden lopen vijanden gewoon rond. Als je tegen een vijand aanloopt, springt het spel over naar het vechtscherm. Je kunt de vijand ook voor zijn door op hem te springen, dan begint de tegenstander met minder levenspunten. Je tegenstanders komen in allerlei soorten en maten. Sommige ken je vast nog wel uit de oude Mario platformgames en andere zijn ontsproten uit de fantasie van de ontwikkelaar.

In het vechtscherm kun je meerdere soorten moves doen. Zo kunnen onze helden een standaard sprong op het hoofd van de tegenstander doen, later zul je ze ook kunnen laten slaan met een hamer. De Bros Moves uit het vorige deel zijn verwijderd en als vervanging kun je nu met aanvalsvoorwerpen aan de slag. Je hebt onder meer rode en groene schilden, springveren, vuurballen en nog een hele reeks spulletjes.

Het vechten draait puur om behendigheid en timing, met misschien een klein snufje strategie hier en daar. Vijandelijke aanvallen kun je ontwijken door op het juiste moment op de juiste knop te drukken. Mario bestuur je in het gevechtsscherm bijvoorbeeld met A en Luigi met B. Als Mario wordt aangevallen moet je dus op A drukken. Wie de timingkoning is kan zelfs een tegenaanval doen als de vijand aanvalt. In het begin is dit nog relatief simpel, maar later als de tegenstanders sterker worden zul je steeds meer moeite krijgen met het ontwijken van aanvallen.

Na een gevecht krijg je standaard een dosis ervaringspunten en soms een paar items. De Mario-clan stijgt namelijk ook in levels. Hun statistieken bestaan uit onder andere levenspunten, kracht, verdediging en de grootte van hun snor. Hoe groter de snor, hoe meer korting je krijgt in de winkels op voorwerpen. In de winkels, die schaars aanwezig zijn, kun je aanvals- en geneesvoorwerpen kopen met muntjes die je op je avontuur ruimschoots vindt. Ook kun je outfits voor onze helden aanschaffen. Deze outfits geven weer een boost aan de statistieken van de figuren. En als dat nog niet alles is zijn er ook nog badges te vinden en te kopen. Deze badges bezitten unieke vaardigheden die goed te gebruiken zijn door het avontuur heen.

DS-functies en besturing
De game maakt weinig gebruik van alle mogelijkheden van de DS, maar dat is ook helemaal niet nodig. Waar het wel heel veel gebruik van maakt is het tweede scherm. Dit scherm wordt voornamelijk gebruikt als map. Nu kun je zeggen dat dit wel een hele standaard toevoeging is ten opzichte van andere DS-games, maar gamers die bang zijn een gebied over te slaan en zo geheimen te missen, kunnen rustig aan alle gebieden onderzoeken. Tevens wordt het tweede scherm tijdens gevechten gebruikt als verlenging van het speelveld. Sommige vijanden kunnen bijvoorbeeld vliegen, of een aanval van jou gaat via het tweede scherm. Het is een leuke toevoeging waar de makers goed mee omgegaan zijn.

De besturing is simpel van opzet, maar redelijk verwarrend in de uitwerking. Als je door de wereld loopt zitten de baby\'s gewoon op de rug van Mario en Luigi. Je kunt ze ook los besturen (wat vaak nodig is bij het oplossen van puzzels). Pas in het gevechtsscherm wordt het verwarrend. Alle figuren hebben namelijk een knop aangewezen gekregen: A, B, X en Y. Zodra je aanvalt met voorwerpen zul je bepaalde combo\'s moeten uitvoeren. Tijdens een combo verschijnt er bijvoorbeeld een figuur in beeld en als je het desbetreffende knopje indrukt, dan zal dit figuurtje zijn aanval doen en gaat de combo verder. Dit gaat steeds sneller en sneller, tot het niet meer bij te houden is. Dat laatste is juist goed, want anders duren combo\'s eeuwig, maar omdat de figuren op elkaar lijken zul je in het begin erg veel op de verkeerde knop drukken. Het is een kwestie van gewenning, dus de mensen met geduld krijgen het vanzelf onder de knie.