Lord of the Rings Tactics

koei

Nadat het laatste deel van de Lord of the Rings-trilogie alweer enige tijd geleden is verschenen zou je verwachten dat de hele franchise een langzame dood zou sterven. Dat dit echter niet het geval is blijkt uit de komst van weer een nieuwe Lord of the Rings-game. Deze game gaat niet verder waar de film eindigde, maar begint weer helemaal opnieuw met Frodo die de bekende ring krijgt en een lange reis gaat maken om deze ring in Mount Doom te gooien. Onderweg maakt Frodo vrienden, maar hij komt ook vele vijanden tegen die hem in zijn queeste willen stoppen.

Dit verhaal is al helemaal behandeld in de spellen die tegelijk met de films verschenen, The Fellowship of the Ring, The Two Towers en The Return of the King. Ondanks dat doet The Lord of the Rings Tactics het weer helemaal over, al gaat dit spel overal een stuk sneller doorheen en is het verhaal hier duidelijk een stuk minder aanwezig.

Bij het begin van het spel kun je kiezen of je eerst een tutorial wilt doen, of gelijk wil gaan beginnen met het spel. In de tutorial wordt je de basis van het spel uitgelegd, wat erg handig is omdat de bijgeleverde handleiding redelijk beknopt is en meer geschikt is om even iets op te zoeken als je het niet meer weet. Het echte spel begint met een fragment uit de films om je in het verhaal in te leiden. Deze tussenfilmpjes zijn van dezelfde kwaliteit als de films die je op UMD kunt kopen, erg mooi en helder dus. De filmpjes zorgen voor de rode draad in het spel. Als je de films al te vaak hebt gezien kun je deze filmpjes ook gewoon skippen om gelijk verder te gaan naar een volgend gevecht.

Na het filmpje kom je terecht in een battle tussen goed en kwaad. Aan het begin van het spel kun je kiezen of je voor de goede kant met Gandalf en Frodo gaat vechten, of dat je liever het pad van het kwaad bewandelt onder leiding van Sauron en zijn kornuiten. Hoewel je misschien zou denken dat je als Sauron gewoon in de eerste missie Frodo zou kunnen vermoorden en daarmee dan direct het spel uitspeelt, is dit niet het geval. In een volgende battle verschijnt Frodo gewoon weer op het strijdveld en kun je het weer tegen hem opnemen. Zowel goed als kwaad hebben beide bekende personages. Bij goed zijn dit onder andere natuurlijk Frodo en Gandalf, maar daarnaast zijn onder meer Sam en Legolas bondgenoten. Bij de donkere kant vind je natuurlijk Sauron, bijgestaan door Saruman en enkele donkere wezens zoals Witch-King en Gothmog. Beide kanten hebben hun eigen tussenfilmpjes en gevechten, dus je kunt na het uitspelen van de ene kant ook de andere kant van het verhaal gaan spelen. Hierbij zul je wel soms dezelfde battles doen, maar nu vanaf de andere kant. Zo moet je in de mijnen met Frodo en zijn vrienden de overkant zien te halen, de trol zien te verslaan en voor de Balrog te vluchten, terwijl je als Sauron de Balrog kunt besturen en moet proberen te voorkomen dat Gandalf de overkant haalt.

Het echte spel bestaat natuurlijk uit de battles. In deze battles hoef je niet altijd iedereen te verslaan, maar meestal is er een missie zoals het verslaan van Aragorn of het halen van de overkant. In een battle heb je afwisselend een verplaatsingsfase waarbij je je karakters kunt verplaatsen, en een aanvalsfase waarbij je je karakters laat aanvallen. Je zet voor elk karakter een actie klaar en door op de cirkel-knop te drukken worden deze, inclusief de moves van je tegenstanders, allemaal tegelijk uitgevoerd. Je kunt directe aanvallen doen met bijvoorbeeld een zwaard, maar je kunt ook aanvallen van verder af met bijvoorbeeld een pijl en boog of een steen. Het staan op een verhoging zorgt ervoor dat je meer kans hebt om een vijand te raken en achter een bondgenoot staan zorgt ervoor dat je minder makkelijk geraakt kan worden. Als je het op eigen kracht niet meer redt kun je er ook voor kiezen om in plaats van een aanval een item te gebruiken. Deze items zul je wel eerst moeten kopen van de schatten die je ontvangt na elke gewonnen battle. Met deze schatten kun je ook extra vardigheden kopen voor je helden, waardoor zij bijvoorbeeld betere aanvallen kunnen doen of zich beter kunnen verdedigen. Naast schatten ontvang je na elke battle ook experience punten voor je helden, waarmee zij steeds sterker worden. Andere bij-personages die enkel in een bepaalde battle voorkomen ontvangen geen experience points.