De Sims 2

Leo (leejow)
Ik ben als rasnerd geen sociaal begaafd dier. Ik weet het niet aan te leggen met vrouwen, mijn kamer is een zooi en ik zit te veel achter de computer. De Sims 2 is mijn ultieme kans om wat te maken van mijn leven... Als sim...

They\'re back!
De Sims is misschien wel de best verkochte game ooit. In deze simulatie game kan je het leven aannemen van een zogenaamde sim en deze zijn leven laten voeren zoals jij dat wilt. Zo kan je als vrijgezelle man beginnen en eindigen met een geweldige carrière in de wetenschap, een vrouw en twee kinderen. Maar je kan er ook voor kiezen om werkloos thuis te zitten en de hele dag TV kijken en tegen kachels schelden. Je kan dus zelf kiezen wat je doet, en de vrijheid is bijna onbegrensd.

PC vs. Ps2
Ditmaal komt het tweede deel van de ultieme levenssimulator naar je console. Dit deel verschilt op een aantal punten met de PC-versie van de Sims 2. Zo bestuur je een sim direct met je analoge-stick, en hoef je dus niet op een object te klikken met je muis, maar laat je de sim eerst naar een object toe lopen en kan je met een druk op de actieknop iets uitvoeren. In deze versie is het geroemde leeftijdssysteem niet aanwezig. Je sims zullen dus niet van generatie op generatie gaan, maar blijven voor eeuwig volwassene. Gelukkig zijn er ook nog een aantal dingen wel overgezet. Zo is bijvoorbeeld het zogenaamde puntensysteem weer terug. Het is dan de bedoeling dat je sim iets uitvoert (van ruzie maken tot zoenen) zodat hij beloond wordt met punten die weer gebruikt kunnen worden voor een nieuw bankstel.

Mogelijkheden
Zoals we gewend zijn van de Sims is ook dit deel weer gevuld met honderden opties om jouw eigen sim zo uniek mogelijk te maken. Je kan bijvoorbeeld uren zoet zijn met het aankleden van je sim. Helaas was ik het na 30 seconden wachten al zat. Misschien dat mijn Y-chromosoom me tegen zit, want ik denk dat het vrouwelijk geslacht meer plezier aan deze functie zal ondervinden. Ik zit daarom ook in een soort tweestrijd als het op The Sims aankomt. Het idee achter de Sims is goed. Bouw je eigen huis, werk aan je carrière en maak vrienden. Het concept is alleen weinig vernieuwd de afgelopen jaren. Je kan wel uit meer bankstellen en broeken kiezen voor je sim, maar de echte innovatie blijft nog steeds uit.

Graphics en geluid
Grafisch gezien is dit deel net zo goed als de PC-versie. Ik begin te merken dat er toch wel het uiterste van het vermogen van mijn trouwe console gevraagd werd. Ik kreeg bijvoorbeeld bij brand of veel animaties last van stotteringen en framedrops. Desondanks waren er korte laadtijden wat het tempo goed in het spel houdt. Verder was ik erg gecharmeerd van het geluid, en met name de muziek die in het spel zit. Ik zette expres de radio aan, omdat dit door het hele huis klinkt en jou als speler dus ook aanspreekt. De muziek is echter fictief dus de lyrics bestaan uit \"Bla bla blederbla\" of \"Bloeblaba bleeh\", afhankelijk van de muzieksoort.