Battlefield 2: Modern Combat

Steven (Steeven)
Voor het eerst verschijnt Battlefield op de consoles. De populaire PC-reeks wordt nog altijd veel gespeeld en nu kunnen ook console-bezitters aan de slag. Maar werkt dat wel, Battlefield op een console?

Singleplayer
Het grootste verschil merk je direct na het opstarten al. Er is namelijk veel aandacht besteed aan de singleplayer van de game. De singleplayer-modes van de PC-broeders bestonden altijd uit het veroveren van een aantal vlaggen op een map, tot de tickets van één van de partijen op waren (Conquest). Dit keer krijg je heuse missies met doelstellingen voor je kiezen. In de ene missie moet je iemand of een gebied beschermen en in de andere zul je weer tot het offensief over moeten gaan. Geen Conquest dus in de singleplayer, maar wel missies vol gescripte en vooral voorspelbare gebeurtenissen. Counter-Strike: Condition Zero iemand?

Dat de missies gescript en voorspelbaar zijn wil niet zeggen dat ze niet leuk zijn om te spelen. Sterker nog, het is een leuke afwisseling van en een goede training voor het multiplayer-aspect van het spel. Bovendien zit er een erg tof element in verwerkt. Je kunt namelijk switchen van mannetje in de maps. Het maakt niet uit hoe ver je collega van je is verwijderd, je hoeft alleen maar op hem te mikken en op een knop te drukken. Je vliegt dan als een soort spook met lichtsnelheid naar de persoon toe en neemt de controle over. Dit is echt heel handig in missies waarin je op meerdere plekken tegelijk wordt aangevallen, of als je even een bazooka nodig hebt in plaats van je machinegeweer.

Naast de singleplayer-missies zijn er ook challenges te spelen. In deze challenges moet je bepaalde uitdagingen volbrengen binnen een bepaalde tijd. Denk aan het ophalen en afzetten van personen terwijl je in een Hummer rijdt, of aan het neerknallen van mensen met zo min mogelijk kogels.

Multiplayer
Battlefield 2: Modern Combat is gemaakt voor 24 spelers. Alle maps zijn er op afgesteld en er valt niets over te klagen. De maps zijn behoorlijk groot, hebben een goede balans aan voertuigen en bieden genoeg ruimte om een omtrekkende beweging te maken. Uiteraard kun je ook weer tal van gebouwen binnen lopen om de vijand van bepaalde verdiepingen of daken te verrassen. In tegenstelling tot de PC-versie zijn de maps in deze Battlefield-game zelfs wat diverser qua omgevingen: denk aan sneeuw, zand en jungles.

Het idee van de uitgebreide statistieken is ook doorgevoerd naar deze console-versie. Je kunt voor bepaalde acties een medaille verdienen, wat varieert van het aantal kilometers dat je hebt afgelegd in een Humvee, tot het neerknallen van vijf personen met één magazijn. Na een aantal medailles verdien je een ster en als je genoeg sterren hebt, stijg je in rang. Je begint dus als een normale soldaat en kunt eindigen als generaal. Niet dat het heel veel boeit welke rang iemand heeft, maar door in rang te stijgen kun je betere wapens vrijspelen, zoals betere anti-tank mijnen.

Nu er toch over wapens wordt gesproken, deze zijn vergelijkbaar met die van de PC-versie. Je hebt verschillende klassen om uit te kiezen, zoals een genist, hospik of een aanvaller. Elke klasse heeft zijn eigen wapens en het hangt een beetje af van je speelstijl welke klasse je het beste ligt. Qua voertuigen is er ook weer van alles aanwezig. Je hebt Hummers, helikopters, tanks, lichte pantservoertuigen, boten; eigenlijk bijna alles wat ook in de PC-versie zat. Deze voertuigen hebben meerdere plaatsen beschikbaar en er is niets leuker dan een map schoonvegen met een goede boordschutter terwijl jij het voertuig bestuurt.

De besturing van de game is erg goed en simpel. De crosshair is iets groter gemaakt, zodat je makkelijker kunt mikken met de analoge-stick. De gevoeligheid van deze analoge-stick is ook goed aangepast aan het spel. Voertuigen besturen ook als een trein, hoewel het met helikopters wel even oefenen is.

Graphics en geluid
De Battlefield-games hebben altijd prima geluid en muziek gehad en dat is nu ook zeker weer het geval. In het main menu is er een heroïsche soundtrack die je doet verlangen naar het slagveld. Op het slagveld zelf is het geluid van een aankomende tank al genoeg om je instinct te prikkelen je te verstoppen. Grafisch gezien perst het spel nogal wat uit de PS2. De maps zijn namelijk behoorlijk groot en het spel loopt vrijwel zonder frame-drops. Het is alleen jammer dat de draw distance niet ver weg ligt. Stel dat je in een helikopter boven de stad vliegt, dan zie je wel de voertuigen die rondscheuren, maar je ziet geen soldaten.