BUZZ! The Music Quiz

Maarten (kepler)

Ben jij een persoon die altijd de (goede) antwoorden tegen de TV schreeuwt tijdens een quiz? Dan is het spelletje Buzz waarschijnlijk wel iets voor jou. Buzz is een muziek-quiz voor de PlayStation 2 en bij het spel worden vier speciale controllers meegeleverd waardoor je op een levensechte manier kunt deelnemen aan de quiz. Op de controllers zit een grote lichtgevende rode knop en vier keuze-buttons met verschillende kleurtjes. Alle vier de controllers zitten vast aan een verdeelkastje en dit kastje kun je via de USB-poort aansluiten op je PlayStation 2. Je kunt de controllers helaas niet losmaken van het kastje en je zult altijd in de knoop zitten met de snoeren van de controllers. De controllers zelf liggen goed in de hand en voelen erg solide aan. De knoppen reageren zoals het hoort en de grote rode knop is goed bestand tegen fanatieke button-bashers (button-bashers worden trouwens terecht gewezen door de quiz-master: Speler 1 blijf eens van de knoppen!).

Het hele spel kun je bedienen met de meegeleverde controllers, waardoor je de normale PS2-controller helemaal niet nodig hebt. Als je het spel opstart krijg je een kort intro-filmpje te zien waarin de verschillende karakters langskomen. Vervolgens loop je een TV-studio binnen en vraagt een aardige mevrouw aan je wat voor quiz je wilt spelen. Je kunt hierbij kiezen met hoeveel spelers je wilt spelen, hoe lang het spel mag duren en je kunt ook nog een speciale mode kiezen. De volgende stap is het kiezen van een karakter en de keuzemogelijkheden zijn stuk voor stuk erg hilarisch. De karakters variëren van een dikke rapper tot een soort van Jezus-figuur, en je hebt ook nog de mogelijkheid om te kiezen uit drie verschillende soorten kleding. Alle karakters hebben hun eigen move als ze goed scoren, maar het is elke keer wel dezelfde move. Dit gaat na een tijdje een beetje vervelen, maar voor de eerste keer is het best grappig.

Een quiz is geen quiz als er geen buzzer in zit en bij dit spel kun je zelfs je eigen buzzer-geluid kiezen. Nadat je je karakter hebt gekozen is het dus tijd om je eigen geluid te kiezen voor als je een antwoord geeft. Er zitten een stuk of 25 korte geluiden in waaronder een stadiontoeter, een kwakende kikker en een kwebbelende eekhoorn. Als je met meerdere personen speelt kan niet iedereen hetzelfde geluid/karakter kiezen. Heb je kunnen kiezen uit de verschillende geluiden dan is het tijd om te kijken of je muziek-kennis up to date is. De PlayStation moet een paar seconden laden en dan is het tijd om de goede antwoorden te gaan kiezen. De quiz-master komt het podium opgelopen, doet een leuk dansje en legt uit dat de eerste ronde gaat beginnen. De Leontien van de Buzz-game komt het beeld ingelopen en legt uit hoe de eerste ronde werkt, mocht je dit al weten dan kan je op de rode knop rammen en wordt de uitleg overgeslagen. Grafisch gezien stelt dit spel niet veel voor, maar aangezien het in dit spel om de muziekkennis draait is dit helemaal geen ramp. In het begin kan je kiezen uit een kort, normaal of een lang spel. Het korte spel bevat een aantal rondes, het normale spel bevat alle rondes en het lange spel bevat ook alle rondes maar dan met meer vragen.

Zoals bij elke quiz is het hier de bedoeling om zoveel mogelijk punten te verdienen, maar in bepaalde rondes is het mogelijk om punten kwijt te raken of zelfs punten af te pakken van je concurrenten. De eerste ronde draait alleen om het verdienen van punten en iedereen die mee speelt moet de vraag beantwoorden en een goed antwoord levert punten op; simpeler kan haast niet. Vervolgens zijn er nog een aantal andere rondes: een ronde waarbij de antwoorden en de vraag langzaam in beeld komen en diegene die het eerst op de rode knop drukt mag het antwoord geven. Als je echter een fout antwoord geeft gaan er punten vanaf. Tijdens een andere ronde ligt er een bom bij één van de spelers en als de bom bij jou ligt dan moet je een goed antwoord geven om te zorgen dat de bom bij de volgende speler terecht komt. Ontploft de bom dan gaan er punten vanaf. Naast deze rondes zijn er ook vragen waarbij het om tijd gaat en rondes waarbij je als je een goed antwoord geeft punten kan afpakken van een tegenstander. Al deze verschillende rondes zorgen voor een leuke afwisseling en je kunt ook je tegenstanders dwars zitten waardoor het een leuke partygame is. Het aantal punten dat te verdelen is per ronde loopt steeds verder op waardoor het ook in de laatste ronde nog mogelijk is om te winnen. Op deze manier blijft het spel altijd spannend en loop je nooit hopeloos achter op de nummer één. De speciale mode die je kunt kiezen in het begin bestaat uit een zelf te kiezen aantal (tot en met 100 stuks) standaard vragen die je vervolgens moet beantwoorden om een zo hoog mogelijke score te halen.

Het aantal vragen en muziekfragmenten dat in het spel zit is erg uitgebreid en tijdens een paar uur gamen zijn er slechts een handvol dubbele vragen langs gekomen. In het begin van het spel is het mogelijk om te kiezen uit moderne muziek en muziek uit de oude doos. De muziekfragmenten zijn meestal erg kort, maar zijn van prima kwaliteit en de moderne nummers bevatten ook erg recente nummers zoals bijvoorbeeld van Kelly Clarkson. De vragen over de fragmenten gaan voornamelijk over de titels en de uitvoerende artiest, maar in de moeilijkere rondes krijg je ook vragen die niet direct iets te maken hebben met het nummer. Bijvoorbeeld uit hoeveel leden de band bestaat, bij welke band heeft de zanger nog meer gezongen, enz. Omdat je kunt kiezen is dit spel voor iedereen te spelen, van jong tot oud. In je eentje dit spel spelen is echter af te raden omdat er dan echt helemaal niks aan is. Je speelt gewoon tegen jezelf en dan is weinig te beleven aan de hoeveelheid punten je hebt gehaald. Het is veel leuker om de punten af te pakken van je vriendin, of juist net iets sneller het antwoord te geven dan je broertje.