Star Wars: Battlefront II

Steven (Steeven)
Taaa ta tatatataaaaaa ta tatatataaaaaaa ta TATATATA! Taaa ta tatatataaaaaa ta tatatataaaaaaa ta TATATATA! Taaa ta tatatataaaaaa ta tatatataaaaaaa ta TATATATA! Taaa ta tatatataaaaaa ta tatatataaaaaaa ta TATATATA! Taaa ta tatatataaaaaa ta tatatataaaaaaa ta TATATATA!

Conquer the Galaxy
Star Wars: Battlefront II biedt de gemiddelde fan van de films een hoop lekkers aan in de te spelen modes. Je kunt de verhaallijn volgen om een beetje in het spel te komen. De te spelen omgevingen in deze verhaallijn verschillen niet in die van de multiplayer-variant, maar er zit wel meer diepgang in (mocht je dat nodig hebben). Naast de verhalen hebben we ook een Conquer the Galaxy optie om te spelen. Dit is echt een veel te leuke mode, want je speelt op een soort van Riskmap, met planeten in plaats van landen. Iets dat met Risk te maken heeft is altijd goed! Jij en de tegenstander hebben beiden een vloot en met die vloot kun je je voortbewegen op de map op bepaalde vakjes. Sommige vakjes zijn leeg en op andere zit een planeet, zoals Tatooine of Hoth. Overigens zijn in dit spel ook planeten uit Episode III aanwezig, zoals Mustafa. Als je met je vloot op een vijandige planeet terecht komt, dan springt het spel over naar het veldslag-principe en zul je hard moeten knokken om de vijand te overwinnen (waarover later meer). Als jouw vloot op de vloot van de tegenstander botst volgt er een heuse oorlog in de ruimte, Imperial Destroyer included! Daarmee is het verhaal nog niet af. Hoe meer veldslagen je wint en planeten je in je bezit houdt, hoe meer punten je verdient. Met die punten kun je speciale eenheden of inzetbare bonussen kopen. Denk aan extra tickets, gesaboteerde voertuigen bij de vijand of een speelbare held als Han Solo.

Conquer the Planet
In het spel kun je met verschillende volkeren en klassen spelen. Zo heb je The Republic, Rebel Alliance, CIS en The Galactic Empire. Elk volk is goed te onderscheiden van de tegenstander, zodat ook een Star Wars-leek goed met het spel uit de voeten kan.

Het principe is heel simpel. Elk level heeft een aantal spawnpoints die verspreid liggen op tactische punten. Meestal zijn dit vier tot zes spawnpoints. Als je sterft kun je zo\'n plek kiezen om opnieuw te beginnen. Wie de meeste van deze punten in handen houdt, zorgt er voor dat de tegenstander zijn tickets sneller opraken. De tickets zijn het aantal punten dat een partij heeft. Als iemand sterft zal er een punt afgetrokken worden, en met een minderheid aan spawnpoints zal dit nog sneller gaan.

Voor je het slagveld betreedt zul je ook een klasse moeten kiezen. Het hangt van je speelstijl af welke klasse je goed zal liggen. Je kunt voor de gewone, maar sterke infanterie gaan, uitstekend voor het forceren van een doorbraak. Als je te maken krijgt met vijandelijke voertuigen kun je beter de soldaat met rocket launcher kiezen. Mensen die graag behulpzaam zijn met het uitdelen van munitie en levenspunten, of graag kapotte voertuigen en dergelijke repareren komen ook aan hun trekken met een genist. Het klinkt allemaal heel standaard, maar het spel is zo goed gebalanceerd dat je meer bezig bent met plezier hebben dan met bekritiseren van het gebrek aan originaliteit. Tevens is er nog een belangrijke klasse, namelijk de helden. Niet iedereen kan met een held spelen en ze zullen ook zeker niet altijd beschikbaar zijn. Maar een Jedi als Yoda kan wel degelijk het verschil maken op het slagveld. Een Jedi of Sith kan namelijk zijn of haar speciale krachten loslaten op al dat vervangbaar tuig dat elkaar loopt te vernietigen. Het is echt supergaaf om met je lightsaber massa\'s tegenstanders en voertuigen te vernielen. Het is niet zo dat een held onverslaanbaar is, maar een held kan zeker het tij op het slagveld doen keren.

Ook zijn er nog de voertuigen. Welke voertuigen er beschikbaar zijn hangt erg af van welke map je speelt. Sommige maps zijn namelijk zo ontwikkeld dat je alleen zult vechten in nauwe stegen en stedelijk gebied, andere hebben weer enorm veel ruimte. Er is in ieder geval genoeg variatie aanwezig en het design van de maps is goed gebalanceerd. Je kunt het gerust een feest van herkenning noemen als je de films een beetje gevolgd hebt. Maar om op de voertuigen terug te komen: er zijn naast verschillende soorten tanks ook dieren, sneeuwscooters, X-Wings, Tie Fighters, AT-ST\'s en weet ik het wat aanwezig; zo\'n beetje alles eigenlijk wat in de films aan bod is gekomen.

De X-Wings en andere vliegtuigen kom je alleen tegen in de veldslagen die zich afspelen in de ruimte. In dit soort gevechten begin je op je moederschip en zul je als piloot een van de vele vliegtuigen moeten pakken om het op te nemen tegen de vijand. Deze maps zijn behoorlijk groot en gevaar loert overal. De tegenstander zit ook niet stil en voor je het weet zit de ruimte vol met spaceships die op elkaar knallen. Het leuke is dat je aan boord van het moederschip ook laserguns en andere defensieve geweren kunt bemannen om op het vijandelijke schip te knallen, of op vijandelijke bommenwerpers en jagers.

In de ruimteslagen wordt er niet gewerkt met de spawnpoint zoals eerder was aangegeven. Het moederschip kan namelijk kapot en wie dat als eerste voor elkaar krijgt wint. Maar je kunt ook winnen door een x-aantal punten te halen, bijvoorbeeld door het doden van vijanden. Het moederschip is te slopen door eerst het beschermingsschild kapot te knallen en vervolgens een aantal zwakke plekken te vernietigen. Dit kun je het beste doen met bommenwerpers. Echter, je kunt ook een vliegende APC (Armored Personel Carrier) pakken en het moederschip van de vijand binnen vliegen. Zolang de APC heel blijft zal het automatisch als spawnpoint fungeren en op den duur wemelt het van de soldaten met zo\'n actie. Binnen het schip kun je namelijk met raketten en granaten ook de nodige schade aanrichten, wat weer werk scheelt met bommenwerpers aan de buitenkant van het schip.

Controls
Shooters op consoles spelen vaak niet fijn, althans, voor mensen die shooters op de PC gewend zijn. Miraculeus genoeg zul je dit in Battlefront II niet merken, het speelt namelijk zo verschrikkelijk lekker weg. Lopen, sprinten, rollen, springen; alles gaat met een druk op de knop. Het meest belangrijke is echter het schieten. Je kunt een tegenstander namelijk \'locken\', maar niet in de zin dat er automatisch op hem of haar gericht wordt. Met zo\'n lock verschijnen er rode pijltjes om de tegenstander en op die manier kun je beter mikken. Ook als je tegenstander uit het zicht raakt of zich verstopt zul je hem kunnen volgen; het is gewoon een ideaal visueel hulpmiddel.