Phoenix Wright: Ace Attorney (import)

Astrid (lizardtattoo)
Phoenix Wright is niet, zoals de titel van het spel doet vermoeden, een uitblinkende procureur. Hij is nog maar net begonnen in het advocaten-vak en moet zichzelf gaan bewijzen. Aan het begin van het spel wordt zijn baas, Mia Fey, vermoord en haar zusje Maya is de hoofdverdachte. Phoenix gelooft dat zij onschuldig is en daarmee heeft hij zijn eerste case te pakken...

In Phoenix Wright: Ace Attorney is het jouw taak in vijf rechtszaken de hoofdverdachte te verdedigen. Op de eerste zaak, die in feite een zeer uitgebreide tutorial is, na, bestaan de cases uit twee delen: het verzamelen van bewijsmateriaal en de rechtszaak zelf.

Tijdens de fase van het verzamelen van bewijsmateriaal kun je kiezen uit vier acties: Examine, Move, Talk or Present. Ook kun je te allen tijde het tot dan toe verzamelde materiaal bekijken door op CourtRecord te klikken. Via Move kies je naar welke locatie je wil gaan (bijvoorbeeld de gevangenis om de verdachte te ondervragen, de plaats van het misdrijf of je kantoor). Kies je voor Examine, dan zie je op het Touch-scherm de te onderzoeken lokatie. Met de vierpuntstoets beweeg je de cursor over het scherm, indien je iets nader kunt onderzoeken of oppakken dan staat er \"Examine\" onderin beeld. Met Talk kun je de verdachte of getuigen ondervragen. De mogelijke gespreksonderwerpen verschijnen in beeld en door erop te klikken stel je de vraag. Door Present te kiezen laat je bewijsmateriaal of andere voorwerpen zien aan degene met wie je praat.

Heb je voldoende bewijzen verzameld dan begint automatisch de rechtbank-fase. Een getuige komt aan het woord en vertelt wat er volgens hem of haar gebeurd is. Daarna krijg je de kans de getuige nader aan de tand te voelen. Regel voor regel herhaalt de getuige het verhaal en bij iedere zin kan je hem of haar onder druk zetten (Press) om te kijken of hij of zij wel bij het verhaal blijft; of met behulp van bewijsmateriaal het verhaal onderuit halen (Present).

Door goed op te letten en het bewijsmateriaal en de afgelegde getuigenis te vergelijken kan je inconsistenties ontdekken. Om een voorbeeld te geven: de getuige zegt om 13:00 het lijk ontdekt te hebben. In het autopsie-rapport staat echter, dat het slachtoffer na 16:00 overleden is. Je kan de getuige op zo\'n moment onderbreken door Objection! te roepen. Dit kan je daadwerkelijk hardop roepen in de microfoon van de DS; maar als je dat liever niet doet, in de trein bijvoorbeeld, dan kan je dat ook gewoon via het Touch-scherm doen. Dit kan je niet onbeperkt in het wilde weg doen; heeft het bewijsmateriaal helemaal niets te maken met het verhaal van de getuige dan zal de rechter je straffen. Dit doet hij door een van de uitroeptekens die je bij het begin van de rechtszaak hebt gekregen te verwijderen. Deze uitroeptekens staan voor de fouten die je je nog kan permitteren. Zijn ze op, dan is het Game Over.

Als je het verhaal overtuigend weet te ontkrachten, dan is de rechtszaak nog niet over. De getuige krijgt gewoon de kans zijn verhaal aan te passen aan de nieuw ontdekte feiten en het proces van onder druk zetten en bewijsmateriaal aanvoeren begint opnieuw. Dit kan enkele keren plaatsvinden. Ook kan het gebeuren dat de rechter de rechtszaak tijdelijk seponeert om je de kans te geven nieuwe getuigen of nieuw bewijsmateriaal te zoeken. Elke rechtszaak kent zo talloze onverwachte plotwendingen en bijzondere ontwikkelingen. Je bent dan ook uren en uren bezig met elke zaak.

Het hele spel ademt de typische sfeer van een Japans spel. Dat komt natuurlijk voornamelijk door de gebruikte tekenstijl. Emoties worden zwaar overdreven in beeld gebracht, waardoor een mooie vrouw die boos is er als een vreselijke heks uitziet, om even daarna weer poeslief te flirten met de rechter. Alle personages hebben een aantal typische houdingen die ze met regelmaat vertonen. De achtergronden zijn gedetailleerd en sfeervol.