Sid Meier's Civilization IV

Inge (inkie1010)

Civilization, inmiddels een echte klassieker. Het eerste deel van deze turn-based strategy game verscheen in 1991 en was direct een sensatie. Zijn opvolger verscheen enkele jaren later en was ook een groot succes. Voor velen is Civilization II nog altijd favoriet, ondanks dat ook Civilization III een zeer goede game was. En nu veertien jaar na de eerste Civilization komt het vierde deel uit, een deel dat op bijna alle mogelijke punten aangepakt en vernieuwd is.

Voor degenen die nog nooit een Civilizationspel gespeeld hebben: het is een turn-based strategy game waarin je doel is een beschaving op te bouwen en de wereld te veroveren. Je begint met een kaart die nog bijna helemaal ontdekt moet worden. De unit waarmee je begint is een settler. Met de settler zoek je een goede plaats om een stad te stichten en in deze stad kun je weer allerlei ontwikkelingen doen, gebouwen bouwen, militaire units aanmaken en nieuwe settlers maken waarmee je weer een nieuwe stad kunt gaan stichten.

Het klinkt vrij simpel, maar Civilization IV zit enorm gecompliceerd in elkaar. Alles maar dan ook alles is in de kleinste details uitgewerkt en in de Civilopedia (in-game naslagwerk) uitgelegd. Dit maakt het niet alleen een zeer uitdagend spel, maar je steekt er ook nog behoorlijk wat van op tussendoor. Elke ontwikkeling die je doet heeft invloed op het verloop van de game en het is dus zeer belangrijk om de goede keuzes te maken en een specialisatie te kiezen. Ga je een enorm leger bouwen en wil je je vijanden met troepen bestormen, dan kun je het beste de militaire ontwikkelingen voorrang geven. Als je de rijkste beschaving wilt worden, dan kies je ontwikkelingen die invloed hebben op de economie enzovoorts.

Vernieuwingen
Civilization IV is op veel punten vernieuwd, maar het is onmogelijk alle punten in deze review aan te stippen. De meest in het oog springende vernieuwing ten op zichte van de eerdere Civilizationspellen is natuurlijk de 3D-engine. Civilization IV ziet er grafisch erg goed uit en je beschaving is op allerlei manieren te bekijken. Je kunt een top view instellen, maar ook alles in een 3D-perspectief bekijken. De gevechten worden geanimeerd weergegeven. De menu\'s en opties zijn allemaal eenvoudig maar duidelijk weergegeven en alle opties zijn makkelijk te vinden en duidelijk uitgelegd.

De gevechten tussen verschillende units zijn ook flink vernieuwd. In eerdere versies van Civilization had een militaire unit aanvalspunten en verdedigingspunten. In Civilization IV zijn deze samengevoegd tot één punt. Nieuw is dat je units experience punten verzamelen en dat je kunt kiezen uit een aantal verschillende manieren om je unit te promoten. Je kunt kiezen voor specialisaties, bijvoorbeeld dat een unit in junglegebieden veel sterker is of een algemene verbetering in strength. Na een tijdje spelen blijkt dat het kiezen voor de specialisaties veel kan opleveren mits je er goed mee omgaat. Een swordsman die level 3 city attack heeft, is ijzersterk bij het aanvallen van een vijandige stad, maar wordt hij aangevallen door andere units dan is hij erg kwetsbaar.