Castlevania Dawn of Sorrow

Astrid (lizardtattoo)

Iedereen die wel eens een deel in de Castlevania-reeks op de GBA heeft gespeeld zal zich meteen thuisvoelen met Dawn of Sorrow op de DS. Dat wil niet zeggen dat het exact hetzelfde speelt, maar de grafische stijl en de basisbeginselen zijn wel hetzelfde.

Dawn of Sorrow is qua verhaal een vervolg op Aria of Sorrow, maar het is niet noodzakelijk om dat deel gespeeld te hebben. De hoofdpersoon, Soma Cruz, was gedoemd om de incarnatie van Dracula te worden. In Aria of Sorrow wist hij dat ternauwernood te voorkomen. Nu is het een jaar nadien en hij merkt dat de sekte van Celia Fortner opnieuw wil proberen Dracula te doen herrijzen. Desnoods door Soma uit de weg te ruimen en een nieuwe Lord of Darkness te kiezen. Soma wil dat koste wat kost tegengaan maar hij is al zijn krachten kwijt. Denkt hij. Als hij geconfronteerd wordt met enkele vijanden en zijn krachten dringend nodig heeft, merkt Soma dat hij ze toch nog heeft; hij kon ze alleen niet gebruiken omdat er geen noodzaak toe bestond.

klikklik

Hij besluit naar het kasteel te gaan waar de sekte van Celia zich verschuilt, en ontmoet daar enkele oude bekenden, waaronder Hammer, Yoko Belnades en Julius Belmont. Hammer zoekt een rustig plekje en start een winkel waar je steeds nieuwe wapens, kaarten en potions zal kunnen kopen, of je overbodige inventaris-items verkopen. Yoko neemt haar intrek in dezelfde hoek van het kasteel. Zij kan wapens upgraden met de souls die je verzamelt door het verslaan van vijanden. Het loont de moeite om regelmatig terug te keren om te kijken of er nieuwe wapens en upgrades beschikbaar zijn.

klikklik

Het bovenste scherm toont continue de plattegrond van het kasteel, of je status. Je hebt dus geen knop meer nodig om het spel te onderbreken om te zien waar je bent en hoe je bij de dichtstbijzijnde saveroom komt. De actie vindt op het Touch!scherm plaats. Voor het verplaatsen van Soma gebruik je de vierpuntsdruktoets, de ABYX toetsen en de schouderknoppen staan voor diverse acties zoals aanvallen, springen of een speciale kracht gebruiken. Je begint het avontuur met een simpel mes en een paar souls, maar gaandeweg krijg je de beschikking over diverse soorten wapens, van zwaarden, katana\'s en boemerangs tot revolvers, nunchakus en bijlen en vele souls en speciale krachten.

De stylus wordt gebruikt om Magic Seals te tekenen (daarover later meer) en bijvoorbeeld ijsblokken weg te krassen om een doorgang te maken.