Myst V End of Ages

Astrid (lizardtattoo)
Met Myst V: End of Ages komt een eind aan een befaamde serie, een van de best-verkochte adventure-series ooit. Na Myst, Riven, Exile, Revelation en de spin-off URU komt er een einde aan je reizen naar de prachtige werelden door middel van de door de D\'Ni (of hun hedendaagse leerlingen) geschreven linking-boeken. Steeds andere werelden, erg mooi maar ook erg leeg; werelden waarin je zelfs na uren lopen niemand tegenkomt en waarin aanwijzingen voor puzzels verspreid liggen. Een andere constante is dat de puzzels vooral mechanisch-georiƫnteerd waren. Pittige puzzels waarbij je met logisch nadenken alleen niet altijd heel ver kwam.

In End of Ages zijn de werelden ditmaal niet zo heel erg leeg doordat je soms gezelschap hebt van andere creaturen. Zo krijg je soms een korte inleiding of commentaar van Esher; bijvoorbeeld aan het begin van een nieuwe wereld of als je een bepaalde puzzel hebt opgelost. Ook komen in ale werelden Bahro voor, hagedis-achtige menswezens die een grote rol spelen in het verhaal maar zelf geen woord spreken. De belangrijkste werelden van End of Ages zijn K\'Veer (de Cleft uit eerder delen bevindt zich hier), Taghira (een ijswereld), Todelmer (hier bestudeerden de bewoners de planeten) Noloben (een eiland met een zandstrand) en Laki\'ahn (een tropische omgeving waar gigantische skeletten liggen).

Na het oplossen van de eerste paar puzzels in K\'Veer krijg je toegang tot de vier andere werelden, zodat je altijd naar een andere wereld kan als je vastzit met een puzzel. De werelden zijn onafhankelijk van elkaar en je hoeft dus geen aanwijzingen voor een puzzel in een andere wereld te gaan zoeken. Als je alle puzzels in een wereld hebt opgelost krijg je toegang tot de Keep. Hier leg je de slate (leisteen) neer waardoor uiteindelijk het Tablet ontsloten wordt. Dit Tablet bezegelt de toekomst van de D\'Ni; het is dus enorm belangrijk wat je ermee doet.