Madden NFL 06

American Football; je bent er gek op of je vindt het maar onzin. In Nederland (en de rest van Europa) is het nooit echt van de grond gekomen helaas. Een enkeling zal misschien eens een wedstrijd van onze eigen Amsterdam Admirals gezien hebben, maar de meeste kunnen niet echt vat krijgen op de sport of interesseert het überhaupt niet. Best jammer eigenlijk, want het is een hele leuke sport die mij persoonlijk altijd erg geboeid heeft.
In de Amerika is dit een heel ander verhaal natuurlijk. Dit is iedere keer ook weer merkbaar aan de verkoop van de Madden-games die aan de overkant van de plas als een gek verkopen.
Benieuwd wat ze er dit jaar weer van gebakken hebben? Lees dan rustig verder.

In het rijtje van sportgames die we jaarlijks van EA zien verschijnen, zijn de Madden NFL games natuurlijk niet weg te denken. Ook dit jaar is er uiteraard weer een nieuw deel in de serie. In het vorige deel was duidelijk dat de aandacht werd gelegd bij het verdedigende spel en verbetering van het spel in het algemeen. Madden 06 gaat echter een andere kant op. Er wordt dit jaar echt gefocust op het aanvallende spel en de manier waarop gepasst wordt. Hier is een geheel nieuw systeem voor bedacht wat voor mensen die bekend zijn met de serie wel even wennen is. Als je het spel opstart krijg je ook eerst een voorlichtingsfilmpje te zien waar het systeem uitgebreid wordt uitgelegd.

In de voorgaande delen kwam het passen neer op bal aannemen, kijken welke receiver het beste aanspeelbaar is en, boom, met de juiste knop de bal in zijn handen werpen. Dit jaar is dit systeem echter compleet omgegooid door de introductie van de ‘QB Vision’. Voorheen was het vaak nog vrij eenvoudig om de bal aan te nemen, twintig yards naar achteren lopen om uit de drukte te komen, rustig om je heen kijken of er iemand vrijstaat en de bal passen. De QuarterBack (spelverdeler) heeft nu echter een bepaald blikveld waarin hij de bal gericht kan passen. Door middel van een lichtstraal vanuit de QB wordt dit veld aangegeven. De receiver die je aan wilt spelen moet in deze lichtstraal staan als je wilt dat je pass goed aankomt. Op het moment dat de QB de bal krijgt en het spel begint staat deze straal gelocked op een bepaalde receiver. Met de rechter anologstick kun je dit blikveld verplaatsen naar andere receivers. En ga er maar vanuit dat je dit nodig zult hebben.
Op het moment dat de QB hogere ratings krijgt, zal zijn blikveld ook verruimen.

Hoewel deze optie het spel zeker realistischer en complexer maakt, vind ik niet dat het er daardoor leuker op wordt. Het is namelijk nogal een gedoe om het helemaal goed door te krijgen. Daar komt bij dat het gewoon een extra moeilijkheidsfactor is in het toch al ietwat chaotische spelletje. Je moet langer nadenken over wat de beste optie is, er is weinig ruimte voor fouten, je moet meer keuzes maken en natuurlijk zo snel mogelijk hiernaar handelen. Je zal in het begin dan ook aanzienlijk vaker gesacked (QB naar de grond werken) worden dan je misschien gewend bent.
Na een tijdje echter, ontdekte Thomas dat deze optie ook gewoon uit te zetten is en aangezien we soms liever lui dan moe zijn leek me dit een goed plan. Maargoed, de echte hardcore laat zich natuurlijk niet zo snel van de leg brengen.

Een andere belangrijke vernieuwing in de pass plays is het Precison Passing. Deze mogelijkheid stelt de QB in staat om een gegooide bal nog een beetje nauwkeuriger te plaatsen bij de receiver en zijn verdediger. Als je, terwijl de bal in de lucht is, de linker stick of de gewone stuurknopjes in de richting beweegt waar je de bal wilt hebben zal de receiver hierop anticiperen. Zo wordt het makkelijk voor hem om de bal te vangen en de verdediger te ontwijken. Het geeft je dus meer controle over waar je speler de bal gaat vangen en als je het dan als nog verpest met bijvoorbeeld een interception (bal die gevangen wordt door het verdedigende team) is het gewoon je eigen schuld.