Blitzkrieg 2

Bernd (Retuobak)
De 2e Wereldoorlog is nog altijd razend populair als thema voor films, TV-series en boeken. Ook gamemakers gebruiken het grootste conflict van de vorige eeuw als basis voor hun nieuwste creaties. Ook ontwikkelaar Nival Interactive heeft gekozen voor de 2e Wereldoorlog als setting voor hun RTS-serie met de toepasselijke naam Blitzkrieg, de naam die gebruikt wordt voor de snelle invasie van Nederland, België en Frankrijk door Duitsland in 1940. Van deze serie zal zeer binnenkort een tweede deel verschijnen.

Blitzkrieg 2 omvat echter een veel groter deel van de oorlog dan alleen de invasie van de lage landen en Frankrijk. De game voert je bijvoorbeeld met de Duitsers naar Polen, Frankrijk, Noord-Afrika, de USSR en meer. Aan variatie qua setting is dus zeker geen gebrek, van de hitte in Afrika tot de keiharde Russische winter, alles is vertegenwoordigd.

Blitzkrieg 2 werkt zoals de meeste WO2 RTS-games: je krijgt aan het begin van een missie een aantal eenheden en daarmee moet je een bepaald doel (vaak het vernietigen of verdedigen van iets) voltooien. De eenheden zijn zo gevarieerd als wat er ook daadwerkelijk werd gebruikt in de oorlog; je hebt de beschikking over allerlei soorten eenheden; van anti-tank geschut tot infanterie en van zware tanks tot sluipschutters.

De verschillende eenheden zijn gebalanceerd volgens het bekende rock-paper-scissors systeem. Een voorbeeld daarvan is dat anti-tank geschut goed is tegen tanks, tanks op hun beurt goed zijn tegen infanterie en dat infanterie weer goed is tegen anti-tank geschut. Dit systeem dwingt je te varieren in de eenheden die je gebruikt zodat je geen legers krijgt puur bestaande uit tanks zoals in veel RTS-games het geval is.

Je hoeft het echter niet alleen te doen met de eenheden waarmee je begint, je kunt namelijk ook versterkingen aan laten rukken. Versterkingen zijn vaak een aantal extra tanks of infanterie, je kunt soms echter ook een bommentapijt oproepen om een zwaar verdedigde fortificatie van de vijand in één keer uit te schakelen. Let wel op, je krijgt maar een aantal versterkingen per missie en campaign, dus het is soms aan te raden om ze te bewaren voor een latere, moeilijkere missie.

Het klinkt misschien allemaal geweldig, maar Blitzkrieg 2 heeft ook een paar fouten. De AI is op sommige punten zeker niet bijster intelligent te noemen. Zo zal een tank zelden uit formatie komen wanneer een andere eenheid in de formatie beschoten wordt. Je zult dergelijke zaken handmatig moeten doen, wat erg storend kan zijn tijdens hectische gevechten, een behoorlijk minpunt dus. Ook is het niet altijd even duidelijk wanneer je een eenheid geselecteerd hebt, de selectieringen zijn nog even onduidelijk als in de beta.