Brave: The Search for Spirit Dancer

koei

Brave is een jonge Indiaan met een rustig leven totdat zijn dorp wordt aangevallen door de oude kwade sjamaan Wendigo, waarbij zijn vriendinnetje Meadow Flower wordt veranderd in een zombie. De tien jaar oude Brave is de enige die de vrede in het dorp weer kan herstellen. Hij gaat opzoek naar de legendarische sjamaan Shadow Dancer die Braves vader blijkt te zijn.

Het verhaal is dus duidelijk niet echt origineel en is in grote lijnen vergelijkbaar met vrijwel elke andere platform game. Het verloop van het spel is zoals je van een platformer verwacht. Je komt in een level waar je een nieuw personage ontmoet, je verkent het centrale deel van het level waarbij je vijanden dood, je verzamelt alle delen van een bepaald item om daarmee vervolgens de opening naar een volgend deel van het spel te kunnen openen, alwaar dit hele proces opnieuw begint.

Het spel speelt zich af in grote 3D werelden. In deze werelden kan Brave redelijk vrij rondlopen. Brave kan natuurlijk ook andere dingen dan enkel maar rondlopen; zo kan hij springen, kruipen, klimmen en zwemmen. Daarnaast kan hij ook nog van zich af slaan of schoppen. Het vechten heeft in het spel duidelijk een ondergeschikte rol. Brave heeft maar één soort aanval die willekeurig afgewisseld wordt door een kleine variatie. De gevechten in het spel zijn dus erg standaard. Ook bij de eindbazen is dit het geval. Het is even zoeken naar het zwakke punt van de vijand en als je dat gevonden hebt dan is het verslaan niet erg moeilijk meer. In de beginfase van het spel krijg je al de beschikking over een tak die je als wapen kunt gebruiken, maar later in het spel komen hier meer wapens bij zoals bijvoorbeeld een pijl en boog.

Het spel wordt leuk als Brave echte Indianen-technieken leert. Hij kan bijvoorbeeld de sporen van dieren vinden en volgen, en hun geluiden nadoen. Door het geluid van een adelaar na te doen bijvoorbeeld, komt er een adelaar aangevlogen die vervolgens Brave bijstaat in een gevecht tegen kraaien. Brave beschikt zelfs over krachten waarmee hij zijn geest in een dier kan verplaatsen. Hierdoor kun je voor korte tijd in de huid van bijvoorbeeld een eekhoorn kruipen om vervolgens een opdracht te kunnen uitvoeren. Erg jammer bij al deze krachten is dat deze niet willekeurig kunnen worden gebruikt. Alleen op bepaalde plekken in de verhaallijn kunnen deze technieken gebruikt worden. De enige uitzondering hierbij is het volgen van sporen, wat op elk willekeurig moment in het spel kan. Door sporen te volgen kun je bijvoorbeeld verborgen objecten vinden.

Er zijn verschillende soorten werelden om te verkennen. Zo komt Brave bijvoorbeeld door een ijs-landschap, een bos en een vulkaan-landschap. Elke omgeving heeft zijn eigen dierlijke bewoners en kenmerken. Naast de gewone platform-activiteiten in elke wereld, zoals springen, hebben sommige werelden ook andere manieren van gameplay. Zo zul je een ijsmuur moeten beklimmen door te button-bashen en zul je met een kano op hoge snelheid allerlei obstakels in het water moeten zien te ontwijken.

Een Indiaan is natuurlijk geen echte Indiaan zonder zijn veren. Brave verzamelt veren en haalt er kracht uit. Door deze kracht te gebruiken krijgt Brave een korte boost waarmee hij sterker wordt. Het gebruik van de speciale kracht is af en toe zelfs noodzakelijk als Brave aangevallen wordt door meerdere vijanden per keer, met de gewone aanvallen kan Brave dan niet winnen. De kracht kan weer langzaam aangevuld worden door vijanden te verslaan.

De moeilijkheid van het spel is afhankelijk van het aantal hints dat je in het spel krijgt. Via een speciale steen krijg je tips van Grey Bear, een oude wijze indiaan. Hoe vaak je deze tips krijgt kun je zelf instellen. Als je het aantal tips op maximaal hebt gezet dan krijg je om de paar minuten een melding van Grey Bear, die vaak hetzelfde maar toch wel bruikbaar is. Als je de hints uit hebt gezet dan wordt het spel gelijk een stuk moeilijker. Naast het hulpsysteem heb je ook de beschikking over een kaart waarop staat aangegeven waar het volgende belangrijke punt in het spel is. Ook deze kaart kun je zelf aan en uit zetten waardoor je de moeilijkheidsgraad van het spel een beetje kunt aanpassen. De sterkte van de vijanden kun je helaas niet instellen en jammer genoeg zijn deze vaak te gemakkelijk te verslaan.