Burnout Legends

Jasper (Fliepke)

Burnout Legends is wederom een race-titel voor de PSP maar dan wel eentje uit de veel geroemde Burnout-stal. Deze titel brengt weinig nieuws voor de mensen die de voorgaande titels hebben gespeeld (Burnout 1, 2 en 3), want je zult amper nieuwe content aantreffen. De game heet namelijk niet voor niks Legends, je kunt het zien als een verzamelalbum met daarop al het goede van de voorgaande delen.

Voor iedereen die niet bekend is met deze serie zullen we even uitleggen waar het allemaal om draait in Burnout. Het gaat over zo hard mogelijk racen over drukke straten waarbij je je tegenstanders totaal geen ruimte geeft en zo hard mogelijk van de weg af probeert te drukken. Ongelukken bouwen is een must. Sterker nog, er is zelfs een game-modus waarin het enige doel is om een zo groot mogelijke kettingbotsing te creëren.

Nu het duidelijk is waar deze game over gaat kunnen we wat dieper ingaan op de verschillende elementen die het bevat. Burnout Legends gaat wat verder dan gewoon rondjes rijden op een circuit. Er zijn namelijk ook andere race-modi. Bij de één moet je zoveel mogelijk tegenstanders uitschakelen, bij de andere achtervolging inzet op een tegenstander en deze van de weg moet halen. Natuurlijk is er ook nog de bekende crash-modus waarbij je een ongeluk moet forceren en het aantal punten dat je verdient gebaseerd wordt op de totale schade die je hebt veroorzaakt.

In veel race-games moet je heel precies sturen, remmen en weer gas geven als je uit de bocht komt, Burnout heeft hier lak aan en doet het anders. Je geeft gewoon vol gas en bij bochten gebruik je vaak de vangrail als hulpmiddel. Je gaat namelijk zo belachelijk hard dat er soms geen andere mogelijkheid is. Dit harde rijden komt vooral door het veelvuldige gebruik van je boost. Dit is een soort nitro waardoor blauwe vlammen uit de uitlaat slaan en de snelheid flink toeneemt. Helaas raakt de booster wel leeg, maar je kunt hem weer vullen door als een gek te rijden. Spookrijdertje spelen, rakelings langs je medeweggebruikers af rijden én je tegenstanders van de weg af te drukken zijn allemaal manieren om je boostbalk weer vol te krijgen. Het effectiefst is het uitschakelen van je tegenstanders door ze bijvoorbeeld in een pilaar te duwen. Je boostbalk raakt niet alleen meteen compleet gevuld, maar wordt ook nog eens maximaal vier keer zo lang. In Burnout 3 was het vullen van je boostbalk een eitje, want je drukte de tegenstanders gewoon een poosje tegen de vangrail aan en dan vlogen ze vanzelf wel een keer de lucht in. Op de PSP is dit moeilijker geworden en zijn de vijanden ook net wat gemener tegen jou.

Ook in deze Burnout zit weer een worldtour waarin je circuits van over de hele wereld bezoekt in vijf verschillende klasse auto\'s; Compact, Muscle, Coupe, Sport en Super. Je begint in de langzame Compact klasse en gaandeweg zul je ook auto\'s unlocken uit andere klasses. Je krijgt deze auto\'s niet alleen door goed te racen, maar het spel houdt ook bij hoeveel auto\'s je al hebt laten crashen en hoeveel punten je hebt gescoord. Bij iedere mijlpaal unlock je een auto en wordt de lat weer iets hoger gelegd. Het is jammer dat je echt alles zo moet unlocken, want je wilt natuurlijk meteen even een heel snelle auto proberen. Het zal je vele uurtjes kosten, voordat je die eindelijk hebt.

Heb je geen tijd om aan je carrière, maar wil je gewoon even snel racen dan kun je ook nog voor kiezen om een single event te doen. Je kiest het type race dat je wilt rijden, het circuit, de auto en je bent klaar om te beginnen. Ideaal als je even in de bus zit.