Formula One 2005

Maarten (kepler)
Formula One 2005 is een Formule 1-spel van Sony met de officiële licentie van de FIA. Dit betekent dat Sony alle huidige coureurs, teams en circuits kan gebruiken in het spel; waar andere spellen gebruik maken van fictieve coureurs kun je in dit spel gewoon met M. Schumacher racen over het circuit van Spa. Het leuke is dat je ook met de Nederlander Christijan Albers kunt rijden, die sinds het begin van dit seizoen bij Minardi rijdt. Ook het nieuwe circuit van Turkije is aanwezig, dus die kun je ook eens uittesten. Helaas is het niet mogelijk om veranderingen door te voeren, dus Friesacher rijdt nog steeds in de Minardi en ook zul je een tweede kwalificatie op zondag moeten rijden.

Het spel bevat een aantal verschillende modes om te racen, maar het uiteindelijke doel is gewoon een supersnelle tijd neerzetten en constant presteren. De belangrijkste mode is de Career-mode; hierbij moet je binnen vijf seizoenen jezelf opwerken van testrijder tot wereldkampioen. Je begint het seizoen nog zonder team, maar er zijn een aantal teams die nog een testcoureur zoeken. Een team neemt natuurlijk niet zomaar iemand aan; je zult dus eerst een trial moeten rijden. De bedoeling hiervan is dat je een snelle tijd moet neerzetten en hiervoor krijg je tien rondes de tijd. Je kunt natuurlijk niet bij elk team een trial gaan rijden; je zult ook echt moeten beginnen bij de lagere teams zoals Minardi of Jordan.

Als je bent aangenomen krijg je een e-mail van je manager met de mededeling dat je een contract hebt gekregen als test-coureur voor één seizoen. Het team zal je via de e-mail op de hoogte houden van de ontwikkelingen binnen het team. Het seizoen begint met de eerste race, maar jouw taak als test-coureur is om tijdens het testen snelle tijden neer te zetten. Het testen bestaat niet uit oneindig rondjes rijden, maar er zijn verschillende soorten tests. De belangrijkste is de team-test, waarin je het tegen een race-coureur van hetzelfde team opneemt. Je mag als eerste binnen vijf ronden een snelle tijd neerzetten en vervolgens gaat de race-coureur deze proberen te verbeteren. Lukt dit niet dat zal het team tevreden over je zijn en is de kans groter op een race-contract het volgende jaar. Andere tests zijn bijvoorbeeld drie rondjes rijden in een bepaalde tijd, of één snel rondje neerzetten. Bij deze tests heb je geen mogelijkheid om even de baan te leren kennen; je zult gelijk een supersnelle tijd moeten neerzetten wat erg moeilijk is. Hierdoor zal het team niet tevreden over je zijn en kan het zijn dat je zelfs ontslagen wordt. Het is jammer dat je niet meer rondes krijgt om een snelle tijd neer te zetten.

Het testen gebeurt tussen de Grand Prix’s door en je kunt de tijd vooruit spoelen om niet elke keer te hoeven wachten. Via de nieuwsberichten kun je ook lezen wie er gewonnen heeft en welk team op zoek is naar nieuwe rijders. Bij deze teams kun je vervolgens solliciteren en binnen één seizoen is het mogelijk om bij bijvoorbeeld BAR test-coureur te worden. Je zult echter wel constant moeten presteren, wat nogal moeilijk kan zijn omdat je soms dus maar één ronde de tijd hebt om een snelle tijd neer te zetten.

Als het team tevreden is met je race-kwaliteiten dan zullen ze je een race-contract aan bieden waardoor je dus races kunt gaan rijden. Natuurlijk zul je met BAR geen wereldkampioen worden, tenzij je de snelheid van de AI een stuk lager zet. Het is dus de bedoeling om je in de kijker te rijden bij de andere teams, zoals bijvoorbeeld McLaren of Renault. Bij deze teams kun je dan vervolgens het wereldkampioenschap binnenhalen.