Asheron's Call 2: Legions

Jasper (Fliepke)
Asheron\'s Call 2: Legions is een uitbreiding op het \"oude\" Asheron\'s Call 2: Fallen Kings. Nadat Bael\'Zharon was verslagen ging er van alles mis en moesten de vier bevriende rassen zich terug trekken naar schuilplaatsen diep in de aardkorst van Auberean. Het is nu tijd om uit de schulp te kruipen en de wereld te bevrijden van alle naarlingen die aan de oppervlakte rondhuppelen. Dit doe je natuurlijk niet alleen, maar met duizenden andere spelers. Zo gaat dat immers in een MMORPG.

Voordat je kunt beginnen aan je epische avontuur is het natuurlijk zaak dat je kiest voor één van de vier rassen (Er is ook nog een vijfde ras aanwezig, maar die kun je pas later in het spel kiezen). Je kunt kiezen uit de lugians, humans, tumeroks of de empyraens. Het is nogal een cliché, maar ook in deze game heeft ieder ras bepaalde kwaliteiten. De Lugians zijn groot en sterk, de Empyreans zijn de slimmerikken, de tumeroks zijn sluw en de mensen natuurlijk van alle markten (een beetje) thuis. Daarna kun je het uiterlijk van je karakter aanpassen en beginnen aan de tutorial die je de echte basics van het spel laat zien.

Daarna ga je door een soort wormhole en kom je terecht in de \"echte\" spelwereld en kun je beginnen met de quests. De quests in Asheron\'s Call verschillen niet echt met die van andere MMORPG\'s. Vermoord een bepaald aantal beestjes, verzamel een bepaald aantal objecten die je krijgt door het vermoorden van beestjes, ga naar een bepaalde locatie en haal daar iets op of breng er iets heen, etc. Het vechten herken je waarschijnlijk ook wel uit andere spellen en bestaat uit het aanclicken van een vijand en het gebruiken van bepaalde trucjes die in je hotbar staan. Het vinden van die vijanden is dankzij de radar geen enkel probleem. Ze worden er gewoon op aangegeven en je hoeft er alleen nog maar op af te rennen en ze een kopje kleiner te maken.

De trucjes, ook wel skills genoemd, zijn opgesplitst in een aantal categorieën, die weer bestaan uit bomen. Om de ene skill te leren zul je dus eerst een voorgaande skill onder de knie moeten hebben. Als je eenmaal een skill hebt geleerd kun je hierin ook beter worden door er experience points in te steken. Ieder ras heeft zijn eigen bomen, er is dus voor iedereen wel wat wils. De beschrijving van iedere skill is vrij duidelijk, maar het is voor een beginnende speler erg makkelijk om door de bomen het bos niet meer te zien.

Je kunt ook zelf spullen maken in Asheron\'s Call. Sterker nog, dit is de basis van de hele economie in het hele spel: spelers die spullen maken en aan andere spelers verkopen. Je komt namelijk geen winkeltjes tegen waar je even gebruikt kunt maken van de korting op zwaarden deze week. Dit zorgt ervoor dat er veel interactie is tussen de spelers en draagt bij aan de interactie tussen de spelers.

Het hele probleem van die andere spelers is dat je ze als beginner amper zult zien. Ik ben in de eerste tien uur in totaal misschien zes mensen tegen gekomen. Dat is toch wel erg jammer, want het gaat er juist om dat je samenspeelt. In de \"general chat\" wist men mij te vertellen dat de meeste mensen al een redelijk hoog level hebben, omdat ze het spel al heel lang spelen en ik voorlopig niet moest verwachten om veel mensen te zien of veel hulp te krijgen bij quests. Zij waren immers bezig met moeilijke quests en een low-level player zoals ik heeft hen natuurlijk weinig te bieden. Het moet wel gezegd worden dat als ik een vraag stelde over het spel, men mij erg snel en duidelijk antwoord gaf. Een erg gezellig en vriendelijke community, maar helaas vooral mensen met een hoog level.