Stolen

Bernd (Retuobak)
In Stolen kruip je in de huid van Anya, een high-tech dievegge die opereert in Forge City. De game begint tijdens de verkiezingen voor de nieuwe burgemeester, wat een basis zou moeten zijn voor een goed verhaal. Stel je echter vooral niet te veel voor van het verhaal, want het is absoluut niet de moeite waard.

Wanneer je de game start bevindt Anya zich op een dak en worden de basics van de game je uitgelegd door Louie, een ex-beveiligingsagent die ook je materieel levert. Al snel wordt duidelijk dat de basis van de gameplay het sluipen is (naar een doel aangegeven op je radar), in beeld is een stealthmeter die aangeeft hoe zichtbaar je bent. Is hij in het rood dan ben je volledig zichtbaar, is hij helemaal leeg dan ziet niemand je. Raar is echter aan dit systeem dat zelfs wanneer een bewaker twee centimeter van je af staat dat hij je dan nog niet kan zien, enkel wanneer hij tegen je aan loopt zal hij je opmerken.

Word je opgemerkt door een bewaker dan zal je moeten vechten (of de missie herstarten afhankelijk van hoeveel er in de buurt zijn). Win je het gevecht dan is een bewaker verrassend kort bewusteloos en zal hij na zijn ontwaken naar je op zoek gaan met een zaklamp. De oplossing ligt echter voor de hand (nee, niet schieten, je kunt niet met gewone kogels schieten in deze game), je verstopt je gewoon net zo lang in de schaduwen (desnoods met een beetje rondbewegen om te zorgen dat ze je niet zien met de zaklamp) totdat ze ophouden met zoeken. Dit blijkt over het algemeen verrassend makkelijk te zijn, wat niet bepaald toevoegt aan de spanning van de game.

Zoals eerder genoemd is Anya een high-tech dievegge: ze heeft namelijk een hoop leuke gadgets meegekregen van Louie zoals een tag die ervoor zorgt dat je kunt zien welk gebied een bewaker ziet. Ook heb je gadgets die beveiligingscamera\'s en bewakers kunnen uitschakelen en een gadget die lawaai maakt om bewakers naar zich toe te lokken. De gadgets zijn op bepaalde punten erg handig, maar over het algemeen is het sluipen voldoende dankzij de (extreem) domme AI van de bewakers.

Anya is verder ook nog een erg sportieve dame. Een deel van het spel bestaat uit het overkomen van hindernissen. Zo moet je bijvoorbeeld soms van het ene naar het andere gebouw springen. Het rondbewegen in de levels wordt je echter niet makkelijk gemaakt, want de camera doet al snel moeilijk (verwisselt van positie zonder aanleiding lijkt het soms) en ook de weinig intuïtieve controls helpen in dit opzicht allerminst.

Maar Anya kan nog meer. Als je bijvoorbeeld een slot tegenkomt kun je die openbreken met een (te) simpele puzzel. Ook gaat hacken op eenzelfde soort manier. Ondanks dat deze toevoegingen in het begin best aardig zijn, zijn ze net wat te simpel om echt wat toe te voegen aan het spel en was je uiteindelijk net zo goed afgeweest met een simpele progress bar, want de puzzels (als je ze al zo kunt noemen) voegen in ieder geval vrijwel niks toe.