CT Special Forces: Fire For Effect

Jasper (Fliepke)
De game begint dus al met een paar clichés: terroristen, de wereld redden, twee elite-eenheden. Het is zelfs nog iets erger; het ene personage (Raptor) is een grote jongen die allerlei zware wapens met zich meedraagt en de vijand op zijn knieën brengt door pure vuurkracht. Het andere personage (Stealth Owl) is een moderne ninja met stille wapens en hightech prullaria. Dit team wordt ondersteund door een moderne A.I. (kunstmatige intelligentie -red.) die kan voorspellen wat een mogelijk volgend doelwit is en de heren kan helpen met het bepalen van bepaalde tactische overwegingen. Je kunt vast al raden waar het verhaal heen gaat...

Je speelt in het spel iedere missie met één van de twee karakters. De ene missie zul je dus moeten sluipen en in de andere bruut geweld moeten gebruiken om het als een ware Rambo tot een goed eind te brengen. Om ook goed de Rambo uit te hangen heb je een elektromagnetisch schild dat kogels gewoon zal doen afketsen. Het zal natuurlijk niet voor eeuwig houden en weer bijgeladen moeten worden bij een soort van stoppenkast. Owl heeft diezelfde stoppenkasten nodig om zijn trucjes op te laden, zoals zijn actieve camouflage die je misschien wel zult herkennen uit Predator. Het jammere is alleen dat je overal oplaadpunten tegenkomt en je dus nooit schild of onzichtbaarheid tekort komt. Het maakt de game er niet echt uitdagender op. Sterker nog, je ziet ze gewoon als blauwe puntjes op je mini-map verschijnen, dus je hoeft er niet eens naar te zoeken.

Het avontuur kan beginnen en je zult je zeker niet vervelen in al de verschillende missies die Asobo (de developer) voor je in petto heeft. De ene missie speelt zich af op een olietanker die beladen is met een grote bom en een andere missie speelt zich af in een ondergelopen stad waar je je een weg moet banen tussen de ondergelopen straten met een hovercraft en iemand moet redden uit een belegerd gebouw. Je zult ook gedropt worden uit een vliegtuig en in je vrije val vijanden af moeten schieten.

Er zit dus erg veel variatie tussen de verschillende missies wat de game toch constant een bepaalde uitdaging geeft. Erg vervelend is het dat het allemaal niet zo goed is uitgevoerd. Zo maak je een vrije val uit een vliegtuig en als je dan klaar bent met vallen komt er een laadscherm en even later sta je op een rijdende trein. Erg vreemd natuurlijk, want je hebt toch echt een parachute nodig om de landing tot een goed einde te brengen en dan ook nog op een rijdende trein. Maar goed, daar ben je immers een elite-eenheid voor. Vreemder wordt het als je een VIP moet escorteren en deze blijft hangen achter iets en je vervolgens maar besluit om hem van kant te maken en verder te gaan. Pas als je dan een volgend objective haalt krijg je een melding dat de missie gefaald is, omdat de VIP dood is. Vervolgens word je weer teruggegooid naar je laatste checkpoint.

Je hoort het goed, deze PC-game werkt met checkpoints en het systeem werkt niet eens echt goed. Zo worden sommige objecten verkeerd opgeslagen en kun je dus opeens een boot midden in de lucht verwachten. Ook de plaatsing van deze punten is niet altijd even logisch. Sommige zitten gewoon op plaatsen waar je omringd bent door vijanden.

Natuurlijk word je ook teruggegooid naar je laatste checkpoint als je zelf het loodje legt en dat zal je nog wel eens gebeuren. Als een vijand voor je staat en zijn clip op je leegt is er niks aan de hand, ze schieten bijna alles mis. Het kan ook anders. Her en der staan snipers en mannetjes met rocketlaunchers die je perfect weten te raken, terwijl jij ze nog niet eens had gezien. De vijand is soms ook iets te enthousiast, vijanden die in andere kamers staan zullen soms gewoon op je beginnen te vuren terwijl er toch echt een muur tussen jullie in staat. Op andere momenten zul je een van de vijanden afschieten en heeft de kerel die naast hem staat niks in de gaten. Erg slordig allemaal.

Je bestuurt je karakter vanuit een third-person view die prima is uitgevoerd en waarmee je maar zelden even het overzicht verliest of vast hangt in de muur. Het wordt pas een probleem als je voertuigen gaat besturen, want als je dan de camera voor het voertuig draait dan draaien opeens de controls om en ga je opeens niet meer vooruit, maar achteruit. Erg onhandig in het begin, maar op een gegeven moment wen je er wel aan.