WipEout Pure (import)

Martijn (Tain)
De WipEout-serie is al een oude rot in het racegenre. De eerste WipEout kwam al in 1996 op de markt voor de PlayStation en PC. Sindsdien is de WipEout-serie gebonden aan Sony, want elke versie is op een Sony-console verschenen. Het kon dus niet uitblijven dat er voor de handheld van Sony ook een WipEout game moest komen. De game heeft nu de ondertitel Pure meegekregen en brengt het spel weer naar de oorspronkelijke bedoeling: racen op smalle en bochtige banen.

Voordat je je op een baan begeeft zal je moeten kiezen in welke modus je wilt gaan spelen. WipEout Pure kent een Single Player en een Multiplayer mode, waarbij in de single player gekozen kan worden voor een enkele race, een toernooi, time trial, zone en free play. De free play en time trial zijn erg goede modi om de banen onder de knie te krijgen, wat erg aan te raden is op de hogere moelijkheidsgraden.


In WipEout race je met snelle futuristische schepen die net boven het wegdek zweven en hoge snelheden kunnen bereiken. Standaard begin je het spel met een achttal schepen met elk hun sterke en zwakke punten. De statistieken van elk schip bestaan uit speed, shield, handling en trust en het maximum aantal punten dat zo\'n statistiek kan hebben is 5 en het minimale 1. Wil je een schip met een goede wegligging en hoge snelheid dan moet je op zoek gaan naar een schip dat een hoge handling en een hoge speed heeft.

Tijdens het racen kan je door over bepaalde stukken te rijden een wapen of een andere boost krijgen. Afhankelijk van de kleur van het stukje waar je overheen rijdt, krijg je een bepaalde powerup. Powerups met een groene kleur zijn altijd positief voor je eigen voertuig en deze powerups bestaan onder andere uit een schild en een autopilot. Oranje powerups zijn naar voren-vurende projectielen en dit kunnen missiles zijn maar ook gewone raketten. De blauwe powerups zijn er om bommen en mines achter je schip te laten vallen en als laatste zijn er de rode powerups, die het sterkste zijn en waarmee je bijvoorbeeld een earthquake naar voren kan schieten.


De graphics van het spel behoren tot nu toe bij de beste graphics die je op een handheld kan krijgen, maar ook in dit spel zitten schoonheidsfoutjes. Zo zal er bij de earthquake een kleine vertraging optreden en zal de baan opeens boven je voertuigen komen. Naast deze kleine foutjes is er op de graphics weinig aan te merken. De lichteffecten en de explosies zijn mooi gedaan en af en toe ook in de sfeer van de baan. Bij de Zone banen ziet een explosie er blokkerig uit in de stijl van de baan.

De muziek die bij het spel zit is niet mijn favoriete muzieksoort, maar het past wel perfect bij het type spel. De muziek is onder andere van Aphex Twin en Tiësto en het maakt de sfeer van futuristische racer helemaal af.