Suikoden IV

Roy
Je begint in Suikoden met een intro waarin je meteen uitgelegd krijgt hoe het battle-systeem werkt. Er zijn twee verschillende gevechtssystemen: eentje voor als je met je schip vecht en eentje voor als je met de characters vecht. Het gewone systeem is puur turn-based. Je kiest wat je wilt gaan doen de betreffende ronde en na de keuzes worden de beurten gespeeld. Zoals in elke RPG heb je verschillende keuzes die je kan maken in een beurt: attack, defend, run, item, etc. Naast de standaardacties kun je ook kiezen voor een combi-attack. Met deze attack combineer je met een andere character uit je groep een aanval om zo extra damage te doen.

Het zeebattle-systeem is wel leuk gevonden, want je speelt hier een soort zeeslag gekruist met schaken. Het is de bedoeling dat je met je schip op een goede positie gaat liggen zodat je de andere schepen kan bestoken met een soort magie-kanonskogels. Zeegevechten zijn een stuk tactischer dan de gewone gevechten omdat je ook rekening moet houden met je positie ten opzichte van de vijand.

Zodra je de uitleg over de gevechtssystemen hebt gehad is ook meteen de intro afgelopen en hebben de hoofdpersonen in de game hun training afgerond. Vanaf het moment dat ze officieel lid zijn van de Gaian Knights begint het daadwerkelijke spel. Je krijgt te horen dat dé badguy in de game een man genaamd \'Troy\' is. Hij heeft een lange tijd terug de complete vloot verslagen en dat zit de Gaian Knights nog steeds niet lekker. Klinkt niet heel origineel allemaal en dat is het ook niet echt. De rest van het verhaal is wel aardig, maar nergens verrassend of spannend. Ook de side-quests blinken niet uit in originaliteit: red een meisje uit de handen van de piraten, haal een item voor die meneer en meer van dit soort quests. Je hebt het allemaal al wel eens gezien.