Mercenaries

Maarten (kepler)
Je krijgt in het begin van het spel de mogelijkheid om uit drie mercenaries te kiezen; een Zweed, een Britse en een Amerikaan. Ze hebben alledrie hun eigen kwaliteiten. Zo is de Zweed van het grove geweld, de Britse heeft veel naar Sam Fisher gekeken en de Amerikaan kan veel kogels opvangen. Ieder vergt zo zijn eigen tactiek, maar uiteindelijk komt het toch op hetzelfde neer: geld verdienen.
Veel landen en groeperingen bemoeien zich met de oorlog in Noord-Korea; de Russische Maffia wil geld verdienen met het verhandelen van wapens, China wil stiekem wat grond terug pakken van de Koreanen, Zuid-Korea wil graag haar belangrijke vijanden oppakken en de Allied Nations (hetzelfde als de United Nations, maar dan onder een andere naam) probeert de kernwapens op te sporen en te vernietigen.

Jij als mercenary hoeft geen kant te kiezen, sterker nog: je kiest gewoon de kant die het meeste geld biedt. Elk van die landen en groeperingen heeft een hoofdkwartier in Noord-Korea. Je kan op elk moment een hoofdkwartier binnenlopen en een contract aannemen om wat extra geld te verdienen. Wanneer je een aantal soldaten van bijvoorbeeld China per ongeluk (of expres) hebt neergeschoten dan zal China niet zo blij met je zijn en zul je hun geld moeten betalen om weer op een goed voetje met hen te komen. Dan is het ook weer mogelijk om een contract aan te nemen. Zo’n contract kan bijvoorbeeld bestaan uit het vernietigen van afweergeschut, maar ook zul je journalisten moeten rondrijden in oorlogsgebied. Als je eenmaal klaar bent met een contract krijg je niet alleen geld, maar soms ook informatie over “the deck of 52”.

In Noord-Korea lopen 52 belangrijke en machtige personen rond, genaamd “the deck of 52”, in de vorm van een kaartspel. De minst belangrijke en minst machtige personen zijn de schoppen-2 of de klaver-3 en de belangrijkste kaarten zijn de Azen. Deze zullen ook het moeilijkste te vinden zijn. Met behulp van info van verschillende groeperingen kun je bepalen waar een kaart zich ophoudt en vervolgens kun je hem gaan oppakken. Dood of levend; het maakt je opdrachtgevers niet veel uit. Een dode kaart levert alleen wel de helft minder premiegeld op. Met behulp van een melee-attack kan je een persoon bewusteloos slaan en daarna in de boeien slaan. Vanaf dit moment heb je de mogelijkheid om een helikopter op te roepen die je kaart komt ophalen. Met R1 kun je een rookgranaat gooien zodat de helikopter kan zien waar je bent. Binnen 30 seconden is hij geland en kun je je slachtoffer inladen en je geld opeisen.